Annons

Ingen ström till mätarhus? Pontiac Catalina -69

1
Har en -69 Catalina som jag håller på att reda ut elen på då tidigare ägare gått all in med avbitaren och skarvat och haft sig överallt.

Ett problem jag har är att mätarhuset är ”halvdött” då hastighetsmätare,belysning och blinkersindikering funkar men inte varningslampor (idiot lights? Inga riktiga mätare,endast kontrolllampor),tankmätare och klocka. Tankmätaren har jag resistansmätt den ljusbruna kabeln och den verkar hel ända från tanken upp till kontaktstycket bakom mätarhuset. Men mätarhuset behöver väl ändå ström i tändningsläge antar jag för att tankmätare ska ge utslag? Isåfall är jag på jakt efter villken kabel det är som ger ström till denna och klockan i tändningsläge.

Kom gärna med andra tips annars :) Jag har följt ett elschema och enligt det så ska kabeln vara rosa eller rosa/svart men såna ser jag överallt under instrumentpanelen så det blir ju lite svårt.
Annons

Re: Ingen ström till mätarhus? Pontiac Catalina -69

3
AndersF skrev: 07 sep 2019 22:52 Har du jord.? Vet inte hur det ser ut på catalinan men gto’n har en eller flera stag/straps som jordar instrumenten och panelen
Det har jag inte kommit åt att kolla. Har försökt få ut mätarhuset men jag begriper inte hur det sitter som. Har lossat alla skruvar i överkanten så det går att vicka på mätarhuset,och jag släppte på bygeln som håller rattstången men stången höll sig kvar uppe ändå.

Man ser ju inte så mycket underifrån heller om man lägger sig under intstrumentbrädan,så det verkar ju inte helt lätt att komma åt med en provisorisk jordkabel heller för att testa :)