Annons

Ang. 428 HO?

1
Hej!

Är långt ifrån klar med mitt motorbygge, men...

Sitter och läser och undrar lite vad min motor skulle få för hästkrafter/vrid.

Finns ju lite olika versioner av 428, men den "värsta" versionen på motorn är på 390hk och kan kallas för "428 HO".
Specifikationerna är bl.a:
"068" kam
2.11/1.77 toppar (16?)
"HP" grenrör
Sen lite lite "lull-lull" som kromade ventilkåpor etc.

Nu har ju jag:
428 -69 2-bult
Borrad 0.30
Summit 2802 (snarlik en "744")
Pontiac 13 (2.11/177)
Headers
3.42 utväxling
TH400
Standard converter

Insug, förgasare samt fördelare är inget utöver det vanliga...
* 9799068 Q-Jet insug
* Q-Jet 800cfm, bestyckad av The Judge enligt mina specifikationer
* Fördelare från en Pontiac 455 (standard med brytarspetsar. Även den av The Judge.)

Jag BÖR ju ha minst 390hk jag också? Eller något som jag missat? Kanske mina toppar är sämre än dom som satt på en 428 med 390hk original?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Ang. 428 HO?

2
Du har ju stora ventilerna i dina toppar och jag antar du har skruvstuds med så du borde vara nära eller lika. Dock var det SAE hk -69 så lite glädje hk är det. Summit 2802 är nog kanske mer lik en 068 med högre lyft, liknande en 068 med 1,65 vippor kanske. Är inte säker på det dock. Enligt www.wallaceracing.com hade 390hk 428 antingen 067 eller 068 kammen i kombination med 16 toppar så...

Re: Ang. 428 HO?

3
Okej, tack!

Summit 2802:
* Duration at 050 inch Lift: 224 int./234 exh.
* Advertised Duration: 298 int./303 exh.
* Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.466 int./0.488 exh.
* Lobe Separation (degrees): 114

Melling SPC-7 (068):
* Duration at 050 inch Lift: 212 int./225 exh.
* Advertised Duration: 285 int./298 exh.
* Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.408 int./0.407 exh.
* Lobe Separation (degrees): 113

Melling SPC-3 (744):
* Duration at 050 inch Lift: 224 int./236 exh.
* Advertised Duration: 301 int./313 exh.
* Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.410 int./0.410 exh.
* Lobe Separation (degrees): 119
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400