Annons

Torr PCV-packning ramlande ner i hålet vid PCV ventilen

1
Hej på er, jag är en stolt nybliven Pontiacägare (Firebird TA 1975) och ny medlem på detta fina forum som verkar ha svar på det mesta. Hittar dock inget om mitt senaste misstag som inträffade när jag skulle vara duktig och kolla PCV-ventilen på min 400 från 1975. Packningen var förmodligen ganska torr så när jag skulle sätta tillbaka PCV-ventilen så lossnade halva packningen och ramlade ner i hålet. Efter lite vuxenspråk och några försök att fiska upp packningsbiten med dammsugare och smal slang kollade jag runt lite på olika forum och jag var inte den första som råkat ut för problemet, en del rekommenderar att man ska strunta i att ta loss insuget och plattan under och helt sonika låta gummibiten ligga, jag undrar om någon av er skulle kunna hjälpa mig värdera risken att något går fel kontra jobbet att skruva isär och fiska upp packningsbiten.

Mvh Pär
Annons

Re: Torr PCV-packning ramlande ner i hålet vid PCV ventilen

2
Hej igen, tänkte rapportera vad jag kom fram till i fall någon annan kan få nytta av det. Jag vågade inte chansa så jag tog en tugga av det sura äpplet skruvade av insuget och valley-panen som plattan under heter på engelska, har ingen aning om vad den heter på svenska, någon kanske vet? Hur som helst så ramlade något runt inne i valley-panen och det var nederdelen av packningen/bussningen som håller PVC-ventilen. Det fanns ingen möjlighet för den att ta sig ut då den var minst dubbelt så stor som hålet som går mot vevhuset, så jag hade klarat mig med att låta den ligga. Dock är det svårt att veta hur stor bitarna som ramlar ner är innan man kollat, så nu efter allt är ihopskruvat (och förhoppningsvis tätt, märks imorgon) så känns det bättre i magen.

En liten bonus var att jag hittade 2 skramlande brickor och en trasig förgasarpackning på vägen, gör det onödiga jobbet känns lite bättre.

Ha en trevlig kväll

Pär