Annons

Lite mera HK !

1
Hej !

Är ny här i gruppen och även nybörjare på Pontiac.

Har köpt en Lemans från 1967 som är försedd med en 400 motor (1969) med betäckningen YD.

Motorn är i princip original och från början på 290 Hk med tvåportsförgasare.

Sitter nu ett Edelbrock Rpm insug med Street Demon 625 cc förgasare ovanpå istället.

Än så länge har jag monterat en Eaton diff med 3:36 utv o förstärkt BM-kåpa.

Även satt i en förstärkt TH 350 med shift kit och en annan Converter som stallar vid 2200-2300 varv.

Vidare byggt ett dubbelt 3" system med Appledämpare.

Bilen går riktigt bra o maskinen verkar frisk. Vill dock ha lite mera varv o effekt.

Är det vettigt byta till SPC-7 kam ? Ska tilläggas att jag har de små topparna 1.96/1.66 med betäckningen 46.

Vill ju inte riskera för höga lyft o kröka ventilerna.

Funderar också att uppgradera tändningen.

Vad säger expertisen ? Annan kam o fördelare vad är vettigt ?

Tackar på förhand //Peter
Annons

Re: Lite mera HK !

2
Välkommen till Forumet!
SPC-7 är densamma som H.O.-kammen med 068 som slutsiffror och ett mycket gott val.
46-topparna skulle jag ta av och fräsa upp för 2.11"-1.77" ventiler i rostfritt, rycka ur de ipressade stödbultarna och montera 7/16 UNC helicoil för CBB stödbultar, borra och gänga för de yttre grenrörsskruvarna och skaffa RamAir/H.O grenrör, snygga till alla planytor. Efter den operationen är topparna lika bra som vilka H.O. toppar som helst.
Det är dock ingen som helst vits med att byta tändsystem, brytare användes på ALLA high performance motorer upp t.o.m. 455S.D. så det duger gott än idag om man klarar av att serva det, och det är inte svårt!
Förgasaren är i minsta laget och dessutom av en obsolete design (kopia på en gammal Holley från 1957). En välpreppad/anpassad 750 cfm Rochester Quadrajet är överlägsen i alla avseenden vad gäller prestanda, ekonomi och körbarhet.
RPM insuget har du ju redan, lite för stort för det du ska göra, men ingen katastrof. Ett original gjutjärns Quadrajet-insug räcker till över 500 hästar och RPM till 100 fler eller mer på bekostnad av lågvarvsegenskaperna.
Efter dessa operationer skulle jag välja SPC-3 kammen, samma som RamAir 744 kammen, i stället. Skulle passa din stallturbin och utväxling hyggligt!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/