Annons

TH 400 driveläge vid start

1
Hej!
Undrar varför varvtalet går ned mycket när man går från neutral till drive-läget, stillastående då.
går ned till typ 500Varv, står jag länge så stannar den snart. hjälper ej att höja tomgångs-varvtalet.
Har kollat vaccum-ledningar. Lådan har antagligen shift kit monterat om nu det spelar nån roll, den växlar snabbt o distinkt.
Vid körning funkar den ok. GTO 400HO -67 TH400

Med vänlig hälsning //Åke
Annons

Re: TH 400 driveläge vid start

2
Hej.
1967 användes konstantvakuum direkt från insuget till vakuumförställningen på fördelaren.
Om vakuumsignalen är försvagad p.g.a. en vassare kamaxel, felaktig fotpackning eller magert kalibrerad tomgång/lågfartkrets så tappar motorn förtändningen från vakuumförställningen när motorn belastas av ilagd växel, och då sänks varvet.
Ett annat problem kan vara för svaga (eftermarknads) fjädrar i centrifugalregleringen som redan slagit ut, tidigarelagt tändpunkten, på tomgångsvarv när den initiala tändpunkten justeras. När växeln sedan läggs i så sänks varvet och även då den initiala tändpunkten. Lägg till frånvaron av vakuumförställningen så sänks varvet rejält.

Ovanstående förutsätter att motorn är fri från alla andra mekaniska- (cylinderkompression), elektriska- (tändsystem och valda komponenter) samt vakuum-problem (slangar, ventiler, packningar, membran).

Vanligaste problemet vid symptomen du beskriver är dock den idag med etanol utspädda soppan vi får vid macken och kuren är då att hjälpa förgasarens tomgång/lågfartskrets att leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning av denna soppa så att tomgången blir stark och stadig utan ryck när växeln läggs i samt att övergången från tomgång till lågfart blir "sömlös".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/