Annons

Re: Pontiac GTO - 1966

196
gto66 skrev:
zappafan skrev:Hur ofta brukar veven gå på värre motorer? gissar det är nåt annat som fallerar, än att veven ger sig...
Ja jag vet inte, har dålig koll på sånt där därför jag frågar runt lite :)
Kan väll hända men inte så vanligt oftast ger sig nått annat ett exempel jag minns är en bekant som körde av sin gjutna Scat vev men den stoppade 700 repor och turligt nog tog den inte med sig något i döden utan nytt kitt och lite nya ventiler så löste det sig. Tror inte kitet med gjutvev vållar några problem för dig.
Annons

Re: Pontiac GTO - 1966

197
Lemans 65 skrev:
gto66 skrev:
zappafan skrev:Hur ofta brukar veven gå på värre motorer? gissar det är nåt annat som fallerar, än att veven ger sig...
Ja jag vet inte, har dålig koll på sånt där därför jag frågar runt lite :)
Kan väll hända men inte så vanligt oftast ger sig nått annat ett exempel jag minns är en bekant som körde av sin gjutna Scat vev han hade ca 650 hk men den stoppade 700 repor och turligt nog tog den inte med sig något i döden utan nytt kitt och lite nya ventiler så löste det sig. Tror inte kitet med gjutvev vållar några problem för dig.

Re: Pontiac GTO - 1966

198
Lemans 65 skrev:
gto66 skrev:
Lemans 65 skrev:Behöver du stroka för den effekten?

Inga problem med gjuten vev speciellt inte med de effekterna.

Det är en början, vet inte hur mycket jag kan plocka ut från topparna jag har just nu. Gissade bara på 400-450,vilket jag är rätt nöjd med sålänge,500-550 är väl mer dit jag vill när allt är klart, men då lär jag uppgradera låda och bakaxel också.
Ok, kitet med gjutveven funkar bra för det ändå.

Vad för låda har du? En 400a behöver inte mkt för att klara den effekten. Min är i stort sett std och har klarat 610 hk/800 nm i åratal. Har dock en rejäl turbin.

Ska du inte köra slicks så håller 8.2an, jag knäckte två(slicks och på preppad stripp) innan jag tröttnade på att repa hela tiden och böt till en Cheva 12 bult som renoverades med ny diffbroms, drivaxlar och utväxling 12 bulten är mycket kraftigare och min håller för över 600 hk och slicks men vet om de dom kör dem med betydligt mer dock med spole och 35 splines axlar då. Funderat på 33 splines axlar ett tag men de har ju inte behövts ännu.

8.2orna(en blev faktiskt totslskrot) knäckte jag med en äldre motor på ca 400hk. Att hitta en 12 bult idag som inte kostat en arm och ett ben är nog svårt. Passa dig bara för olds 12 bults axlarna de säljs oftare och billigare, de är klenare och dyra delar.

Moser gör nya och så finns ju 9” från tex QuickTime performance el s60 från strange med rätt fästen men blir inte billigt det heller.
Sitter en 400 låda med shift kit å stallturbin på 2200-2400,håller nog för mig, men alltid skönt å ha nå skottsäkert. Jo dessa 8.2or tål ju lite stryk iaf, och som sagt att leta efter nån "billig" 12 bultare är är faktiskt lättare att hitta en nål i en höstack,men mooser å strange säljer väl färdiga axlar, dyrt är det, men kan vara värt i slutändan. Men summan av kardemumman så räcker det billigare kittet till mitt ändamål.
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

199
Lemans 65 skrev:
gto66 skrev:
zappafan skrev:Hur ofta brukar veven gå på värre motorer? gissar det är nåt annat som fallerar, än att veven ger sig...
Ja jag vet inte, har dålig koll på sånt där därför jag frågar runt lite :)
Kan väll hända men inte så vanligt oftast ger sig nått annat ett exempel jag minns är en bekant som körde av sin gjutna Scat vev men den stoppade 700 repor och turligt nog tog den inte med sig något i döden utan nytt kitt och lite nya ventiler så löste det sig. Tror inte kitet med gjutvev vållar några problem för dig.
Det håller nog långt för mitt ändamål skulle jag tro :-)
GTO66