Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

137
Burningbird skrev:Motorn ser ut att hålla ihop än så länge med de nya delarna :D Även problemet med missar på höga varv som jag antog berodde på dålig bräsletillförsel (trots ny elpump) verkar vara borta(?). Tog en testrunda på en mindre trafikerad väg och stämplade på 2an i 30km/h med fullt hjulspinn till ca 60km/h /6000varv innan jag fick i 3an, till min förvåning fortsatte bakhjulen spinna på 3an och motorn varva upp utan att misstända eller tappa bränsletrycket. Måste göra lite fler testrepor innan jag vet om problemet är helt borta. Är imponerad av hur bra en nästan original Pontiac 400 med en HO-kam kan gå...
Jag har inte noterat det tidigare men du har ju en öppet luftrenare som sticker upp genom huven!
Det är ju då inte konstigt att du har de problem som du beskriver!
Du får ju in både fläktvind och fartvind rakt in som skapar turbulens över venturin i förgasaren som stör det atmosfäriska trycket som vill ner i venturin och insuget.
Inte konstigt att motorn protesterar!

Skaffa en original luftrenare eller sätt åtminstone en skärm tillverkad av en tunn rostfri plåt mellan lock och botten på luftrenaren som täcker främre halvan av filtret så löser sig säkerligen problemet.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

138
Burningbird skrev: När jag har runt 20-25liter kvar i tanken och gasar på hårt ut ur en korsning försvinner bränsletrycket så motorn tvekar.
Men det där med luftfiltret skulle väl isf. vara hela tiden & inte bara vid mindre bensin i tanken?
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Renovering Pontiac 400

139
Hålet i huven har någon tidigare ägare gjort för att få plats med RPM-insuget. Nu har jag ett originalinsug men ett 4"s filter med plan "botten" mot Q-jeten. Har inte märkt av att luftfiltret genom huven skulle störa förgasaren, inte ens i 200km/h. Men jag har köpt ett scoop från en T/A -70 som kommer monteras i huven ihop med ett mindre ovalt filter under, gillar inte att köra med öppet filter när det spöregnar ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

140
zappafan skrev:
Burningbird skrev: När jag har runt 20-25liter kvar i tanken och gasar på hårt ut ur en korsning försvinner bränsletrycket så motorn tvekar.
Men det där med luftfiltret skulle väl isf. vara hela tiden & inte bara vid mindre bensin i tanken?
Eftersom fläktvinden är beroende av varvtalet på motorn och fartvinden beroende på hastigheten så kan man knappast säga att det är samma påverkan i luftfiltret hela tiden och luftfiltret påverkas inte alls av mängden bränsle i tanken.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

141
Burningbird skrev:Hålet i huven har någon tidigare ägare gjort för att få plats med RPM-insuget. Nu har jag ett originalinsug men ett 4"s filter med plan "botten" mot Q-jeten. Har inte märkt av att luftfiltret genom huven skulle störa förgasaren, inte ens i 200km/h. Men jag har köpt ett scoop från en T/A -70 som kommer monteras i huven ihop med ett mindre ovalt filter under, gillar inte att köra med öppet filter när det spöregnar ;)
Kommer scoopet att täcka främre halvan av det öppna filtret och skydda mot fläktvinden?
Det kan vara svårt att avgöra när turbulensen uppstår och orsakar problem, men det är ingen hemlighet att luft som slår rakt in i filtret orsakar problem.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

144
Har hänt en del sen sist jag uppdaterade och eventuellt kommer Firbirden att säljas, dock ej med 400an utan med en 350 jag har fixat till den. Anledningen är att vi nu är 5 i familjen och får inte längre plats i Firebirden. Och eftersom renoveringen av min Bonneville -65 drar ut på tiden så bestämde jag mig för att köpa en "körklar" Bonneville -60 som ska komma hem nu i januari. 400an kommer då sparas till -65an som var tanken när jag startade renoveringen. Blir Firebirden osåld så har jag lite planer på att renovera/bygga den 50/50 för gata och strip. Kommer i så fall porta topparna att flöda uppåt 265cfm, höja kompet till runt 10.7 och montera en 041/SPC-8 kam. Kommer också förmodligen montera ett mindre lustgaskit (100-150hp). Skulle vara kul om man kunde köra mitten 11or (krav på halvbur under 11.00?), utan 460+ci strokerkit och alu.toppar, med mestadels originaldelar och lite fuskgas ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP