Annons

sliten carter 4port

1
Nyligen köpt mig en fin Pontiac bonneville 2HT -66 av en barndomvän till en kompispeng som har lite små fix o en av dom är förgasaren, en riktigt sliten Carter 4portare, gasreglage axeln igenom den glappar duktigt upp o ner, går trögt i mellanåt så att den ibland inte går tillbaka ordentligt så förhöjd tomgång förblir riktigt jobbigt...ojämn tomgång, pludrar o har sig men den dör aldrig eller så, misstänker att förgasaren är lite otät, PVC ventil, vakuum slangar o dylikt är nya, en undran är det värt o renovera eller ska man köpa en ny/renoverad Carter alt nån annan som passar?? O en annan fråga, min har inte den stora justerskruven i mitten mellan blandskruvarna utan en vakuum ingång, sett på nätet en likadan renoverad förgasare o där finns justerskruven, vad är skillnaden...är rätt färsk när det kommer till förgasare 🙈
Annons

Re: sliten carter 4port

2
Välkommen till Forumet!
Om bilen är tillverkad i Californien med ett Z i chassie-numret så har motorn A.I.R. (luftpump) från fabrik och då har den en speciell förgasare för detta.
Denna förgasare har en bricka på en av skruvarna som håller fast locket där det står 4030S om bilen har automatlåda.
Förgasaren i detta fall har en "vanlig" spjällskruv för justering av tomgångsvarvet där de andra har en luftskruv mellan blandskruvarna för justering av tomgångsvarvet.
Det finns INGEN annan förgasare som passar "bättre" till din motor än den som satt där från fabrik, men den måste ju få service nån gång var tionde år eller så och vet du inte när den fick det senast så kan det vara dags nu.
Om du vill ha hjälp med detta så kan du kontakta mig via PM eller e-post för uppgifter om hur det går till.
Mvh, Kent
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/