Tickande vid kallstart

#1
Jag har fått ett tickande eller knackande vid start av motorn när den är kall ibland slutar det efter nån minut men ibland låter det i typ 4 minuter innan det tystnar motorm är en 389 1966 som totalrenoverades för ca 1000 mil sedan går i övrigt kanonbra drar inte en droppe olja jag undrar om det kan vara en lyftare som spökar skall man slå i wynns iden eller om det är en lyftare så kanske det är lika bra att byta vad skall man då sätta in för fabrikat på nya lyftare? jag tycker det verkar vara mycket problem med just lyftare Olja och filter är nybytt för säsongen

Mvh


Annons

Re: Tickande vid kallstart

#2
Hej, det kanske är nån som lurat på dig 20W50 RACINGOLJA?
Denna "sirap" flyter inte ut ordentligt till motorns smörjpunkter förrann motorn nått 118-130° C.
Fabrikanten (Pontiac, GM) föreskriver 10w30 för motorer som har 95°-105° arbetstemperatur och har normala lagerspel, d.v.s. de allra flesta motorer.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tickande vid kallstart

#4
Om det är ett mekaniskt fel så är det lönlöst att kasta bort pengar på ormolja/mirakelmedel.
Missljud från ventilsystemet ska utvärderas vid driftsvarm motor när metallerna i motorns rörliga delar "svällt till sig".
Man kan då lyfta av ventilkåpan på den sida det tickar/knackar för att kolla efter ev. problem.
Hur exakt är topparna renoverade? Ventiler, säten, styrningar, tätningar, vipparmar, vipparmsjustering, vipparmskulor/muttrar? Har man, om det behövdes, justerat längden på ventilerna efter sätesfräsning?
Om ventilskaftens ändar står som en tallskog, med olika höjd, och man använder original stödbultar/muttrar så blir "förspänningen" i lyftarna ojämn, ventilerna öppnar olika mycket och oljud kan uppstå. Detta kan till viss del avhjälpas med låsbara muttrar till vipporna så att varje ventil justeras individuellt.
Man kan även lossa vipparmsmuttern (original), med motorn igång, tills det börjar klappra om vippan, sen skruvar man ner muttern till det blir tyst, sen räknar man antalet varv till muttern når skuldran på stödbulten med angivet moment 20lb/ft.

Ibland kan lossnade skruvar mellan flexplatta och turbin ticka/knacka precis som det vore nåt fel på motorn.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons