Annons

455 kam mm

1
Tjo.
Ännu en kamfråga..
Jag har en 455-74 motorkod yw.
Skall sitta i en firebird-75 med 400-låda och 3.08
I baken.
Jag tänker byta 6H topparna till 5C-4.
Dom ligger väl på 93cc original,
Men är planade 1mm.
Och.. vilken kam rekommenderar panelen?
68.?
Behövs det andra ventilfjädrar? Hårdare.?
Hur många kusar kan man gissa att det blir..?😊
//Roger
Annons

Re: 455 kam mm

2
Jag gissar att motorn är renoverad och har smidda kolvar och renoverade gjutna stakar med bättre skruv och mutter eller helst smidda?

Med 3.07 och Th400 skulle jag rekommendera Melling SPC-3, d.v.s. 744 RamAir kammen vars slipning även användes av Pontiac i 1973-4 455 Super Duty.
Använder den själv i Judgens 462 med 3.55 i bak.
Har länge haft funderingar på att byta till 3.07 för att använda vridet i motorn under längre tid och för att ge behagligare långfärder med lägre förbrukning.
Om jag hade fortsatt med racing så hade jag sannolikt behållit 3.55 och bytt till Melling SPC-8 (RamAir IV kammen) för att dämpa vridet i början för bättre fäste vid start.
Med 744:an kan du räkna med runt 425 hästar i 455:an och ett grymt vrid från start.

Med 5.0" (std) långa ventiler i rostfritt skulle jag använda Crower 68404-16 fjädrar och fräsa alla styrningar till .530" för viton-tätningar.
Tillval kunde vara att öppna för 1.77" avgasventiler om man ändå köper nya ventiler.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 455 kam mm

4
Gjutna kolvar är bra vid en standardrenovering, smidda kolvar håller bättre vid trimning/högre varvtal.
Gjutna har tightare spel och då håller ringarna tätt längre, vilket var bra när bilarna användes dagligen som transportmedel.
Nuförtiden körs våra bilar mer sällan och gärna med gasen i botten och då kan smidda kolvar hålla ihop motorn bättre.
Man får helt enkelt välja efter behov.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/