Hur bygga om 400

#1
Hej, har en firebird -68 cab som jag haft i 25 år och nu renoverar. Nu till rovan som är isärplockad och ska byggas ihop till ett vassare paket och jag behöver all hjälp jag kan få så bygget blir bra.
Motorn är en -71 400 med 96# toppar (-71) 2.11/1.77 ventiler, M20 låda, 3.36 utväxling på bakaxeln BOP 8.2 10 bult, ingen limited slip/diffbroms. Ingen PB. Målet är att få bra mycket bättre vrid i låg/mellanregister för gatkörning och vad jag tror sällan över 5000 rpm. Original insug med nu en Holley spreadbore 650 cfm. Gjutjärns original grenrör. Motorn verkar i grunden vara i bra skick.

Tänker mig att byta ut alla lager men behålla orginal vevaxel. Mätt förbränningskammaren till ca 100 cc, borde vara typ 96cc på 96#. Plana topparna (och insug) för att nå bättre statisk komp 9.0-9.5:1. Nya rostfria ventiler/ fjädrar och mirafräsning, vad rekommendera? Mkt osäker på val av kam och behöver förslag och rekommendationer. Borde jag satsa på hydraulisk rullkam, rullyftare och kanske även rullvipp även om plånboken får lida? Känner liten vändkant i cylindrar så osäker om det räcker med att hona och behålla original vevstakar/kolvar eller köra på strokerpaket 0.30 med smidda grejor med tanke på hållbarhet? Ska jag decka blocket till 0-nivå? Vill gärna behålla M20- lådan och bakaxeln. Ett måste att byta till bättre grenrör och Insug/ förgasare?
Dessutom behöver jag rekommendation av verkstad för maskinarbeten gärna runt Stockholmstrakten.
Många frågor men hoppas på input. Tack på förhand.


Annons

Re: Hur bygga om 400

#3
Svårt att råda när du först skriver att du vill ha en "vassare motor" för att sedan avsluta med att du vill "få bra mycket bättre vrid i låg/mellanregister för gatkörning"?
Om du inte ska köra renodlad bankörning så rekommenderar jag en standardrenovering med smidda kolvar och stakar, kolvringar med moly i den övre ringen, ventiler i rostfritt, K-lines i styrningarna, riktiga vitontätningar på styrningarna och en 068-kam med nya fjädrar.
Då får du en motor som håller länge och du kan visa baklysena åt de flesta.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Hur bygga om 400

#5
Att decka blocket efter kolvarna gör nytta, att plana topparna inte så mycket. Men om topparna är orörda så tar 1 mm bort ca. 8cc vilket inte skadar på en 400.
Annars funkar 068:an bra ändå. Om du planar topparna, tänk då på att ta lika mycket på insugssidan på topparna för att insuget ska hamna rätt mot portarna.
headmill.jpg


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Bilagor
headmill.jpg

Re: Hur bygga om 400

#7
Ja, för det du ska göra tillför en rullkam och allt runt den för att det ska fungera med nån vettig driftsäkerhet inte mer än tommare plånbok, jämfört med grejor som är avsedda för motorns design och som har fungerat bra i tiotals miljoner motorer, allt från standard till 455SuperDuty och alla HO och Ram Air motorer däremellan.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Hur bygga om 400

#8
Hej, har mellan julskinka och öl funderat vidare efter input från Judge och behöver ytterligare stöd med några frågor. Med tanke på att jag behöver borra 0.030 och köpa smidda grejor så är det inte långt till ett stroker-kit 4.250 och 461cui. Blir då ett helt annat bygge men jag får ju vridet som jag är ute efter.
1. Är det då fortfarande aktuellt med 068 kam eller kan andra vara aktuella?
2. Bör jag plana topparna för bättre komp eller ligga kvar på ca 96 cc för mina #96 toppar beroende på kamval?
3. Klarar jag mig med ett stroker-kit med ny gjuten vevaxel, vilket blir avsevärt billigare? Smidda kolvar/vevstakar förstås.
4. 40 psi eller behövs 60 psi oljepump för detta bygge?
5. Fixar min BOP 8.2 10- bultad detta?
7. Kanske en förgasare med rätt strl behövs till mitt original insug. Förslag? Kanske Judge har ngt på hyllan till våren?

Tack på förhand.


Re: Hur bygga om 400

#9
Motorn i Judgen är en 1970 4-bultad 455 .030" med 71:ans #96 toppar, 1970 original-insug och en #744 kamaxel och 3.55:1 i den 10-bultade 4-pinjongs diffbromsaxeln. Preppad TH400 med std turbin.
Mer vrid än nödvändigt så jag åker på vanliga Cooper 225/70-14 för att spara bakaxeln.
Har med vilt spinnande däck ändå kört 13.7 sek på kvartsmilen med drygt 160 km/h.
Man vinner inga race med spinnande däck tyvärr, så ett byte till en 041 kan skulle göra nytta här, mindre botten och mer på toppen.
Kanske även byte till en 12-bultsaxel med 3.07:1 utväxling har varit på tapeten.
ELLER, byta tillbaka till 400 RAIII motorn........
Har dock slutat köra på bana så det får bero så länge.

1. 068:an är för tam för en högkompad storkubikare.
2. 96cc är perfekt för en storkubikare och dagens soppa.
3. Kina-gjutna vevar är ett lotteri som många fått erfara, smidda eller original håller.
4. 40psi pumpar är för 2-port 350, alla andra använder 60psi pump utom 455SD (och 400 RAV som bara såldes över disk) som använde större drev till fördelaren för att hålla p.g.a. den stora belastningen från pumpen.
5. Med slicks väldigt kort tid, med vanliga däck lite längre.
6. ?
7. En välpreppad 800cfm Quadrajet kan jag alltid ordna!

//Kent


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons
cron