Sida 1 av 1

Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 17 nov 2020 21:43
av Newatthis
Tjabba!
Jo jag har en 326a som jag skulle vilja få lite pulver ur. enbart för gatbruk, däckrökare och eventuellt nått rödljus race.
men har ej vetskap om pontiac och v8 motorer.

vet kanske inte om det är nå hemliga recept som ni kanske sitter och ruvar på och inte vill dela med er ut av.
men gör ett test och frågar endå .

Vad kan jag göra för att öka effekten några hack.

Motorn i sig är just nu totalt orenoverad så den kommer att plockas ur för att frächas upp allt samt kasta i nytt som ni förhoppningsvis
hjälper till att tipsa om och rekomenderar.

ja som sagt kasta gärna lite idéer på mig.
Och gärna utan att vara spydiga eller nedlåtande på nått sätt :p
men ni kanske inte är som Cheva folket som dumförklarar en för okunskap.

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 18 nov 2020 10:03
av The Judge
Välkommen till Forumet!
Vilken bil, årsmodell, växellåda, bakaxelutväxling gäller det?

"Bättre att fråga och verka dum i 30 sekunder än att inte fråga och förbli dum resten av livet"
Gammalt Chief Pontiac ordspråk.

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 18 nov 2020 20:35
av Newatthis
The Judge skrev: 18 nov 2020 10:03 Välkommen till Forumet!
Vilken bil, årsmodell, växellåda, bakaxelutväxling gäller det?

"Bättre att fråga och verka dum i 30 sekunder än att inte fråga och förbli dum resten av livet"
Gammalt Chief Pontiac ordspråk.

Bilen i sig är en Gto från 69 med en 350 låda. utväxling har jag inte en aning om men vad burkar sitta standar i en 10 bultad rackare.

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 19 nov 2020 07:42
av Ronnie S
Jag har tyvärr inget svar på din fråga då jag inte kan så mycket om trimning, men jag tänkte tipsa om detta schema som visar vilka bakaxelutväxlingar som var standard på -69 GTO: http://www.gt-37.org/gallery/picture.ph ... tegory/217

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 20 nov 2020 20:18
av Newatthis
Ronnie S skrev: 19 nov 2020 07:42 Jag har tyvärr inget svar på din fråga då jag inte kan så mycket om trimning, men jag tänkte tipsa om detta schema som visar vilka bakaxelutväxlingar som var standard på -69 GTO: http://www.gt-37.org/gallery/picture.ph ... tegory/217
tack för svar.
Ska ta mig en studerare ikväll om detta. all info är bra info.

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 21 nov 2020 22:38
av zappafan
Har du tänkt renovera en motor & inte är originalnörd så satsa på en 400 eller en 455:a, mer punch för pengarna...

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 22 nov 2020 12:59
av The Judge
1969 GTO hade 400 motor som standard och antingen TH400 eller 3-växlad manuell, många valde dock 4-växlad manuell.

För att få fart på en 326 krävs nog överladdning och/eller 4.33 i bakaxeln.

Då kostnaden att renovera 326 eller 400 är samma skulle jag leta upp en 400 med 62 eller 48 toppar.

Re: Hur gör jag min 326a piggare

Postat: 04 dec 2020 21:35
av Newatthis
The Judge skrev: 22 nov 2020 12:59 1969 GTO hade 400 motor som standard och antingen TH400 eller 3-växlad manuell, många valde dock 4-växlad manuell.

För att få fart på en 326 krävs nog överladdning och/eller 4.33 i bakaxeln.

Då kostnaden att renovera 326 eller 400 är samma skulle jag leta upp en 400 med 62 eller 48 toppar.
Har tänkt på större motorvolym men min plånbok klarar just nu inte av ett 400 block med updaterade grejer.
Tankar har även gått mot det förbjudna hållet (cheva) men vill hålla det så mycket pontiac som det bara går.

Har även haft tankar på överladd med 2 mindre trubos alternativt kompressor.
Har dock absolut noll erfarenhet av turbos/förgasare. då det gäller ju att den ska gå rätt.
så det har lutat mot en mindre kompressor. men då är man till baks på ekonomi biten :p