Annons

Hur kollar man pcv ventilen+

1
Hej Ser att min 389 läcker lite olja i bakre vevaxeltätningen när man kör det är inga stora mängder Nya tätningar sattes in av en auktoriserad duktig firma för ca 4 år sen men det kan ju bli läckage i alla fall men det kan väl även bero på PCV ventilen jag undrar hur kollar man PCV ventilen? om man måste byta vevaxeltätning hur bökigt är det när man plockat bort automatlådan?
Mvh
Annons

Re: Hur kollar man pcv ventilen+

2
PCV ventilen är som en backventil, tar in luft åt ena hållet och täpper till åt andra. Man kan skaka på den och då ska den låta som en kastanjett, annars har den sotat igen.
Den har samma bytesintervall som luftfiltret, så den brukar inte hinna bli dålig om ägaren skött servicen enligt boken.

Vid byte av bakre ramlagertätning är det lättare om man lyfter ur motorn. då oljetråg samt transmissionskåpa måste bort och vevaxeln lyftas ur sitt läge.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Hur kollar man pcv ventilen+

4
PCV systemet har luftväxling till och från vevhuset via ett ventilerat oljepåfyllningslock eller ett rör från ena ventilkåpan till luftrenaren som ventilerar ut eventuella vevhusgaser vid fullgas då PCV-ventilen är stängd.
Så, nej, PCV ventilen har lite eller inget att göra med bakre ramlagertätningen.
Och, originalvevar med smörjspår för tätningen bör använda reptätning, medan eftermarknadsvevar med slät yta för tätningen använder vitontätning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/