Annons

justering förgasare

1
jag undrar när man justerar dom 2 luftsskruvarna så ändrar man ju blandningen på luft och bränsle men är det bara på tomgångsvarv man ändra eller ändrar man bränsleblandning ( bränsleförbrukning ) även när man kör efter väg alltså med högre varvtal än tomgång?
M v h Grizzly
Annons

Re: justering förgasare

2
Det viktiga att förstå när det gäller dessa skruvar är att de är den sista finjusteringen av tomgång/lågfartsblandningen som redan är färdigblandad via tomgång/lågfartskretsen som beskrivs här nedan. Denna princip är densamma för alla USA-förgasare, dock skiljer sig designen åt mellan olika fabrikat.


Tomgångssystem

Då motorn går på tomgång är luftgenomströmningen inte tillräckligt kraftig för att trycka bränsle genom huvudmunstyckena. Därför behövs ett separat tomgångssystem för att uppnå rätt bränsle/luftblandning vid låga motorvarv.

Varje primärport har sitt eget tomgångssystem, bestående av bränsle och luftkanaler med vissa strypta sektioner, som bränslestigarrör, övre tomgångsluftmunstycken, kanalstrypningar, nedre tomgångsluftmunstycken, övergångsskåra till lågfart och en ställskruv för tomgångsblandningen. Bränslet passerar från flottörhuset genom huvudmunstyckena till förgasarens nedre del och därifrån åter uppåt genom tomgångsbränslerören. Stigarrörens nedre öppningar är strypta för att begränsa bränslegenomströmningen. Vid stigarrörens övre del blandas bränslet med luft från ett luftmunstycke.

Bränsleblandningen passerar därefter ned genom en kalibrerad kanal med fler luftmunstycken och ut i insugsröret till motorn genom öppningen vid gasspjället. Tomgångsställskruven reglerar mängden bränsleblandning.

Då gasspjället öppnas påverkar det ökade undertrycket huvudsystemet via öppningen invid gasspjället, varvid bränsletillförseln till motorn ökar.

De nedre tomgångsluftmunstyckena samt övergångsskåran fungerar som luftmunstycken då spjällbladens kant är under dessa, vid gaspådrag då spjällen passerar dessa fungerar de som leverantör av tomgångsblandning från tomgångskanalen. Ju mer spjällen öppnas och huvudkretsen börjar levereras så minskar andelen blandning från tomgång/lågfartskretsen.

Vissa förgasare är försedda med ett permanent lufttillskottssystem som leder luft från förgasarens ovansida genom kanaler som mynnar ut omeddelbart nedanför gasspjällen på primärsidan. Ändamålet med detta system är att minska den mängd luft som strömmar förbi gasspjällen, varvid dessa kan vara nästan stängda på tomgång. Detta gör att vakuum inte påverkar huvudsystemet på tomgång.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/