Annons

Vacuum sjunker inte

1
Hej, har mätt mitt vacuum på oportade uttaget på förgasaren och ser att det hänger kvar på 15 hg ända upp o över 3000 varv.Sjunker aldrig nämnvärt.
Detta gör att jag nye kan använda vacuum klockan på fördelaren för då spikar motorn i uppförslut med belastning.
Någon som har en idé varför det inte sjunker?
Annons

Re: Vacuum sjunker inte

2
Om du förlänger slangen så att du kan ha mätaren i kupe´n så ska du se att vakuumet sjunker vid gaspådrag/hög belastning under körning.

Vad har du för bil/motor, har du original tändsystem justerat enligt manualen, hur mycket initial förtändning har du, har du original fjädrar och vikter i fördelaren som ger max förställning vid 4600 varv?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vacuum sjunker inte

3
Hej, har mätaren jag bilen. Är en Camino med stroker 383”. Hei fördelare med trögaste fjädrarna. Kompisens bil. Vi testade igår och visst, vacuumet sjunker väldigt högt upp i varv.
Tändningen ställd på det initialt 6 grader. Högre går inte ha, då spikar den. Men utan vacuumet inkopplat är den körbar.
Men som sagt, problemet jag undrar över är varför inte vacuumet börjar sjunka när vi öppnar primär spjällen. Kanske är så att vacuum klockan släpper en bit upp i varvet, absolut. Men denna maskin håller kvar vacuumet högt upp i varv. O då kommer det ju för nära mekaniska förställningen.

Re: Vacuum sjunker inte

6
Vakuumet ska sjunka (utjämnas mot atmosfärens tryck) vid hög belastning på motorn och har egentligen ingenting med varvet att göra, mer än att vakuumet höjs när belastningen minskar, i regel vid högre varvtal när belastningen minskar.

Vakuumförställningen är ju en belastningsavkännare som reglerar förtändningen beroende på belastningen av motorn och centrifugalförställningens vikter och fjädrar reglerar förtändningen beroende på varvtalet.

Om ni använder en dämpad original vakuum-mätare med tveksam funktion så föreslår jag att ni skaffar en kombinerad vakuum-mätare/bränsletrycks-mätare från Biltema för drygt en hundring och gör om testet.

Använder ni en original HEI fördelare eller nån eftermarknads kina-skräpfördelare? Får den full spänning med motorn igång, ca. 14 volt till + på tändspolen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vacuum sjunker inte

7
Precis, jag är helt med där. Bara att jag blev osäker när kompisen säger att vacuumet hänger kvar så länge innan det sjunker. Jag tänker att det sjunker ganska snabbt när man gasar. Men han säger att han nästan får ”plåga” bilen innan det börjar sjunka.
Inte säker men vill minnas att det sitter en ” märkes” fördelare i motorn. Ska kolla!
Även mäta, men ganska säker på att det finns ca 14 volt där. Brukar strula på låga varv om det är ca 12v o mindre...
Eller hur tänker du där?
Tack snälla för ditt engagemang.