Sida 1 av 1

Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 20:17
av BeerHunter
Hej!

Om man bortser från miljöaspekter, kan man göra så här: ... istället för att förbränna bort skiten?

Vad är för/nackdelarna?

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 20:30
av stefan 8
vad är det för fel på att förbränna det? men det gör du ju om du gör så där å.

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 20:35
av stefan 8
förlåt! såg inte ditt sträck

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 21:11
av BeerHunter
stefan 8 skrev: 17 feb 2020 20:35 förlåt! såg inte ditt sträck
Precis, tänkte bara släppa ut det i det fria.

Känns rent spontant att pcv-ventilen, slangen osv. kommer att bli rätt flottig inuti.
Min tanke var som sagt att bara dra en slang rätt ner, så jag släpper ut skiten där.

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 21:22
av stefan 8
ingen bra ide, det är giftiga gaser som riskerar att komma in i bilen. pcv ventilen är ju en komponent i systemet som skall användas.

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 21:56
av BeerHunter
stefan 8 skrev: 17 feb 2020 21:22 ingen bra ide, det är giftiga gaser som riskerar att komma in i bilen. pcv ventilen är ju en komponent i systemet som skall användas.
Om vi leker med tanken, att jag drar slangen till bakre stötfångare?

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 22:13
av stefan 8
av vilken anledning?

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 17 feb 2020 23:16
av BeerHunter
Att jag tycker det känns bättre att låta skiten åka ut i det fria, än att jag matar in det i motorn igen

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 18 feb 2020 08:34
av stefan 8
Nä det är ju bättre att vevhusgaserna förbränns. Motorn tar ju inte skada av det.

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 18 feb 2020 09:40
av The Judge
Bilagan Principle of automotive engines, PCV1.docx.png finns inte längre
Bilagan Principle of automotive engines, PCV1.docx.png finns inte längre
PCV-systemet började användas runt 1963 av alla fordon, bl.a. för att förlänga livet på motoroljan, motorn och allt levande runt den.
Innan detta system användes "road draft", alltså ett rör från vevhuset ner under bilen där fartvinden drog ur de skadliga, frätande, kondensfyllda vevhusgaserna ut ur vevhuset. Detta system var inte särskilt effektivt, särskilt inte vid tomgång och låg hastighet.
De första PCV-systemen hade ventilation till och från vevhuset via ett mot atmosfären öppet oljepåfyllningslock, vilket inte var särskilt hälsosamt för levande varelser, men det höll motorn ren invärtes och förlängde oljebytesintervallerna mångdubbelt.
1968 skärptes utsläppskraven och PCV-systemet fick till och frånluftväxlingen via luftrenaren och detta system används än idag.
PCV-systemet är även en kontrollerad "vakuumläcka" som ingår i kalibreringen av förgasare.

Sammanfattningsvis är det skadligare för motorn att INTE använda PCV-systemet än att göra det. Detta har motoringenjörerna räknat ut och när man förstår varför är detta en ickefråga. Se till att det fungerar som avsett, och glöm sedan bort det.

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 18 feb 2020 10:58
av BeerHunter
Frågade bara åt en kompis... ;)

Jag kommer nu att köra enligt den nedre bilden, som dom körde med från år 1968!

Spelar det någon roll om man sätter slangarna spegelvänt? (Att man går från luftrenaren till passagerarsidans ventilkåpa.)
I mitt fall blir det bäst rent praktiskt att ha exakt som på bilden (lättare att fylla på olja från förarsidan).
Men undrar ändå, bara "för att"?

Re: Ang. vevhusventilation?

Postat: 18 feb 2020 15:42
av The Judge
1968 och senare Pontiac V8 har ju PCV-ventilen framtill i lyftarplåten under insuget, 1967 och tidigare har ventilen baktill i plåten.
Röret för luftväxlingen mellan ventilkåpa/vevhus och luftrenare sitter så vitt jag vet alltid på passagerarsidan, (utom Tripower), så det blir ju bra det.