Annons

Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

1
Hej!

Någon som kan rekommendera någon färg som klarar av hettan från förvärmningskanalen på ett gjutjärnsinsug, utan att bli missfärgad?
Har sedan långt tidigare köpt ett gäng Plastikote motorfärg (sprayburkar) från HansenRacing, som jag tänkt lacka insuget med.
Men bevisligen så tycks inte vanlig motorfärg stå pall för hettan som uppkommer, enligt bilder på nyrenoverade motorer som man sett.
Biltemas bromsoksfärg blir även den missfärgad.

Jag tänker mig t.ex Biltemas värmebeständiga färg? Någon som har några erfarenheter?
Den kanske inte klarar av bensin/olja, men kanske just värmen?

EDIT:
Glömde nämna att insuget blir alu/silver.
Så det finns kanske fler alternativ på märken/tillverkare än om man skulle ha valt Pontiacs originalkulör.
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

3
stefan 8 skrev: 10 feb 2020 08:14 Jag köpte bill hirsch färg säkert inte den billigaste men funkar bra!
Okej, och inga missfärgningar på insug?
Du har inte pluggat igen kanalen/förvärmningen?
(Jag kommer att lämna detta öppet denna gång, efter råd från The Judge. Därför jag är orolig för missfärgningar)

Hur har topparna kring grenrören klarat sig med den färgen?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

6
Håkan S skrev: Du kan blästra insuget på förvärmningskanalen och istället för grundfärg lacka med grenrörsfärg som har högre värmetal. Sedan kan du lacka allt med motorfärg. Funkar bra även på topparnas avgaskanaler.
Okej!
Har faktist redan beställt Motip värmebeständiga färg, både silver och röd (silver till insug, klarar ca 800c, röd till topparna, klarar ca 300c), som jag tänkt spraya på.
Men som grundfärg säger du...?
Min tanke va ju att måla med dessa, och hoppas färgen faller mig i smaken, that's it?
Men kan man måla på med vanlig motorfärg över dessa? Min spontana tanke är ju att det blir lika hett som tidigare, så den vanliga motorfärgen bränns bort, men den värmebeständiga färgen sitter kvar? :?
Eller tänker jag fel?
stefan 8 skrev: 10 feb 2020 11:13 Jag har öppen förvärmning, har bara kört in kamen än så länge ca 20min och provstartat den efter montage i bilen. Men jag har inget avgassystem än, bara gjutjärnheeders rätt ut så man vill inte starta i onödan!!! Men motorn ser fin ut än så länge!
Verkar ju bra den färgen, men kostar typ 50% av vad jag köpte insuget för :shock:
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

7
PlastiKote 227 1966-70 Pontiac Silver Blue Metallic är ju bilhistorians snyggaste motorkulör, och är det naturliga valet för en Pontiac V8 av dessa årsmodeller.
Denna färg blir lite blekare där det blir varmt och det ser inte så illa ut, dessutom kan man ju alltid förbättra inför eller på en utställning om man så vill.
Bill Hirsch är lite dyrare men bra, kan penslas eller sprutas efter förtunning, håller riktigt bra, men lägg inte på för tjockt, då spricker den.
Vissa listar den t.o.m. 1972 men det är galet.
Även DupliColor har sin variant av den korrekta kulören, 1966-70 Pontiac Silver Blue Metallic.

http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm

Man vill ju inte lacka motorn Volvo B18 röd eller Buick röd! Det är ju lika illa som att sätta en Buick dekal på luftrenarlocket, ugh!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

8
The Judge skrev: 12 feb 2020 08:54 PlastiKote 227 1966-70 Pontiac Silver Blue Metallic är ju bilhistorians snyggaste motorkulör, och är det naturliga valet för en Pontiac V8 av dessa årsmodeller.
Denna färg blir lite blekare där det blir varmt och det ser inte så illa ut, dessutom kan man ju alltid förbättra inför eller på en utställning om man så vill.
Bill Hirsch är lite dyrare men bra, kan penslas eller sprutas efter förtunning, håller riktigt bra, men lägg inte på för tjockt, då spricker den.
Vissa listar den t.o.m. 1972 men det är galet.
Även DupliColor har sin variant av den korrekta kulören, 1966-70 Pontiac Silver Blue Metallic.

http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm

Man vill ju inte lacka motorn Volvo B18 röd eller Buick röd! Det är ju lika illa som att sätta en Buick dekal på luftrenarlocket, ugh!
Håller helt och hållet med!
Men...!
Motorn var röd sen tidigare ägare.
Efter dom 2 senaste motorhaveriena som varit, så gjorde jag det enkelt och billigt för mig, genom att bättra på den röda färgen.
Hade hellre velat haft Pontiacs blåmetallic färg, men eftersom motorn redan är röd sen tidgare, och att jag endast ska byta kam, insug etc. så tänkte jag göra det enkelt för mig även denna gång, att måla den röd igen.

Blocket skulle behövas blästras eller liknande, för att få bort den röda färgen, om jag ska måla den i originalkulör.
Detta får bli när/om motorn rasar vid senare tillfälle (förhoppningsvis hinner jag dö innan).

Skulle jag målat motorn blå, utanpå den röda färgen känns det som risken är överhängande, att motorn blir en prickigkorv med nyanser av Pontiac-blå och B18-röd (ifall den blåa färgen släpper av någon anledning. t.ex om man råkar repa/stöta i motorn med något).

Eftersom insuget redan är blästrat så finner jag det finare med silver/alu, än Pontiacs blåa färg på ett rött block.

Skulle gå att prova borsta av den värsta röda färgen med thinner och stålborste på rondell.
Men känns som mycket mer jobb än vad jag redan gett mig in på.
Känns inte värt det just nu i skrivande stund! :|
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

11
The Judge skrev: 12 feb 2020 20:04 Du kanske kan se den röda färgen som grundfärg eller i värsta fall använda en primer på den innan den rätta färgen läggs på?

Pontiacs Silver Blue Metallic är mödan värd!
HansenRacing verkar inte saluföra Plastikote 227 längre?
Ersatt med PRF227 (vad nu det är?)

Pensla eller spraya? Vad rekommenderas i mitt fall?
Förslag på bra primer?
(Ja... Jag går i dom banorna om att måla motorn i "rätt" kulör) :roll:
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

14
PRF227 ersätter mycket riktigt PlastiKote227 numera, har inte hunnit testa den "live" ännu, men kulören är korrekt.
Dessutom sägs dessa motorfärger inte behöva primer, jag har i.a.f. aldrig använt primer på mina motorer.
Noterbart är att Pontiac inte var särskilt noga med målningen av motorerna, färgen från fabrik höll inte särskilt länge.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tips på färg som inte blir missfärgad pga. hetta?

15
The Judge skrev: 13 feb 2020 10:48 PRF227 ersätter mycket riktigt PlastiKote227 numera, har inte hunnit testa den "live" ännu, men kulören är korrekt.
Dessutom sägs dessa motorfärger inte behöva primer, jag har i.a.f. aldrig använt primer på mina motorer.
Noterbart är att Pontiac inte var särskilt noga med målningen av motorerna, färgen från fabrik höll inte särskilt länge.
Ringde HansenRacing alldeles nyss och frågade.
PRF227 (Performance 227) är ersatt av PlastiKote 227 pga. PlastiKote innehöll nån typ av kemikalie/gift som inte tillåts i Sverige.
Säljaren jag pratade med, sa att det är exakt samma kulör, men kunde varken säga bu eller bä om hur kvalitén är jämfört med PlastiKote.
Han hade dock inte hört något negativt om den, än så länge.
Frågade vilket fabrikat PRF227 egentligen är, men det visste han inte. Visste inte mer än att färgen är blandad i Sverige, åt HansenRacing. T.ex Hagmans eller liknande.

Hade gärna velat veta hur många Celsius denna klarar av?
Desto högre värde, desto bättre känner jag!

Nämnde Bill Hirsch, och då kontrade han med
Rust-Oleum 227, som enligt deras utsago är samma färgkod.
Art. RST227-025
https://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/Rst227
Någon som har några synpunkter på denna?
Finns även på Race-Shop:
https://www.race-shop.com/kemikalier-ol ... lametallic
Föredrar nog penselfärg eftersom jag ej har något vidare bra ställe att spraylacka på...

Kort och gott blir det nog antingen Bill Hirsch:
https://uscarparts.nu/sv/motorfarg/84-p ... allic.html

...eller denna Rust-Oleum 227, beroende på era synpunkter?

Samt att jag spraylackar avgaskanalerna på topparna, samt insuget med Motip silver, värmebeständig 800c, som en typ av "grundfärg" sen härda med hjälp av värmepistol.
https://www.tipro.se/sv/artiklar/varmet ... 400ml.html
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400