Annons

Brytare bränns

1
Hej
Jag tänkte höra med er om ni har någon idé om varför mina brytare blir blå.
Det är en Pontiac catalina -73 med en 400 motor.
Den började gå dårligt, gjorde en kontroll på brytare och de såg dårligt ut.
Så bytte brytare, kondensator, rotor och fördelare.
Bilen starta och gick kanon fint.
Ca 3-4 mil så började den gå dårligt igen.
Kontroll av brytarna så var dom blå lila.
Kan tändspolen göra det??
Annons

Re: Brytare bränns

2
Välkommen till Forumet!

Visst kan fel typ av tändspole bränna brytare.

1. Koppla loss alla sladdar från tändspolen och mät primärlindningen med en Ohm-mätare mellan + och -. Här ska det vara 1,8 till 2,0 Ohm. Sen kan du mäta sekundärlindningen mellan + eller - och mittpolen här ska det vara runt 10.000 Ohm.
2. Mät kondingen, den ska mäta 0,22-0,25 mFd.
3. Koppla tillbaka alla sladdar till tändspolen, se till att brytarna är stängda. Slå på tändningen och mät volt mellan + på tändspolen och karossjord, här ska du se mellan 6-9 volt. Starta motorn och mät på samma sätt, nu ska du se runt 11 volt. Om du har full batterispänning med tändning på och full laddspänning med motorn igång så saknas resistor-kabeln som tar ner ström/spänning och då bränns brytarna snabbt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/