Annons

Pontiac 455 "spikar"

1
Hej.

Jag har problem med spikningar på min Pontiac 455 -73.
Dessa kommer i mellanregistret vid lite gaspådrag när motorn får jobba lite.
Inga spikningar på låga varv eller fullgas.

Har sänkt tändförställningen något (har ej tändlampa, ställt "på tyck").
Då minskar spiknings tendenserna.

Även tillsat etanol ca 10 % för att marginellt höja oktantalet, även detta gav tendens åt mindre spikningar.
Kan det vara så att motorn får för lite bränsle, kanske långsökt för det är bra drag i den.


Spikningarna blir värre vid varm motor.


Utgångsläge på motor:

Borrad 0,30, 455 -73
Smidda högkomp kolvar Dome 30
Balanserade stålstakar
Kamaxel Crane 272-2 kam (Ram air 3)
Hudrallyftare med rullvippor
Renoverade toppar
Insug Edelbrock RPM aluminium
Förgasare Edelbrock 750 vacum
Fördelare brytarlös Proform
MSD 6al box

Tacksam för tips.
Annons

Re: Pontiac 455 "spikar"

2
Välkommen till Forumet!

Din motor är felbyggd och kommer inte att fungera som avsett förrän den byggs om.

1. Dome-kolvar är döden för en Pontiac V8 som ska köras på gatan.
2. Mer etanol än vad som redan finns i macksoppan magrar ut blandningen ytterligare och gör saken värre.
3. Crane-kammen din är långt ifrån Pontiacs RamAir-kammar, mycket långt ifrån, då den har alldeles för lite tid på nocken, för tight LSA och stänger insug för tidigt, allt detta för att bygga upp dynamisk kompression i mellanregistret, vilket passar en liten lågkompad motor men verkligen inte en stor 455:a med dome-kolvar dessutom.
4. Det som kan sägas om Edelbrocks AFB-cloner, Proform Kina-fördelare och MSD´s leksakständsystem är att såna halvfabrikat aldrig hamnar på nån av mina bilar/motorer. De är alltför problembenägna för att göra nån motor rättvisa utom möjligen förgasaren till nån stackars lågkompad Cheva smallblock. Det finns fortfarande väl fungerande Pontiac original-förgasare/tändsystem som räcker till uppåt 800 hästar med bibehållen körbarhet.

Om du vill få fart på din 455:a så måste kolvarna bytas till platta kolvar, kammen föreslår jag en riktig RAIV-kam (041) eller möjligen en riktig RamAir1-kam (744).
Detta, med en anpassad Quadrajet-förgasare och ett original tändsystem med standard tändkurva, kommer att göra åttor runt det du har nu och detta utan spikningar med vanlig 95 oktan macksoppa utan hokuspokus tillsatser. Dessutom kan du då använda rekommenderade 10W30 motorolja som kommer ut i oljesystemet snabbt nog för smörjning och slipper använda 20W50 sirap för att dämpa kolvslamret från "racingkolvarna" och får lyftarna att knacka innan motorn blivit varm.
Att ställa tändningen på gehör är dömt att misslyckas, vevlagren kommer snart att hälsa hem, tro mig.

Det finns böcker skrivna av Jim Hand, Rocky Rotella, Pete McCarty samt Cliff Ruggles som ökar insikten i hur en Pontiac V8 fungerar och de ger många bra tips hur den bör byggas.

Lycka till!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac 455 "spikar"

4
Det later som om du behöver kolla din fördelare och se hur mycket mekanisk förställning vid vilka varvtal och hur mycket vaccum förställning det blir i förhållande till det vaccum som motorn har vid dellast. Som Judge sager så är eftermarknadsprylarna långt ifrån ideala ibland men det går att få dom att fungera om man lägger lite jobb på dom