Annons

Luftskruvar Carter AFB

1
Hej På senaste cruisingen ville min 389 66a gå illa och tjuvstanna när det var köer och det blev tomgångskörning Så jag fick skruva in dom 2 luftskruvarna lite då gick den bättre jag undrar det är ju 2 luftskruvar och dessa 2 är väl bränsle/ luftblandning enbart på tomgång / lågvarv
nu undrar går varje skruv till vardera sidan för motorn När jag kom hem så hängde jag på en vaccummätare och då kunde jag stänga dom ytterligare vacummet låg då på runt 20
M v h Grizzly
Annons

Re: Luftskruvar Carter AFB

2
På Pontiac Carter AFB finns endast 1 luftskruv (som reglerar tomgångsvarvet) och det är den stora som sitter mellan de två tomgång-blandningsskruvarna.
20 in/hg är ett normalt värde på tomgång i friläge.

Tomgångsjustering Carter AFB

1. Som en preliminär inställning, skruva in luftskruven lätt i botten, sedan ut ett halvt till två varv. Blandskruvarna skruvas också lätt i botten sedan ett till två varv ut.

2. Tillsätt P-bromsen, lägg i växeln för A/T och koppla en varvräknare (samt även en vacuummätare) till motorn.

3. Starta motorn och värm upp den ordentligt. Var säker på att choken är helt öppen och att snabbtomgången inte ligger till.

4. Med driftsvarm motor justera luftskruven/tomgångsvarvet till specificerat varvtal. (Med automatlåda ska driven ligga i).

5. Justera blandningsskruvarna till bästa tomgång, högsta varvtal (och vacuum).

6. Justera luftskruven/tomgångsvarvet igen om justeringen av blandningsskruvarna ändrade varvtalet.

7. Efterjustera blandskruvarna för att försäkra dig om den jämnast möjliga tomgången.

Notering 1: Efterjustera alltid blandningsskruvarna efter varvtalsjustering med luftskruven/tomgångsskruven.

Notering 2: Vissa AFB har vanlig tomgångsvarvsskruv som påverkar primärspjällens öppningsgrad i stället för luftskruven.
På modeller med luftskruv, ska spjällen alltid vara stängda vid tomgång.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/