Annons

Pontiac 400 2bbl - TH400

1
Hej!
Jag har ett litet bekymmer, när jag kör av typ motorvägen eller ner för en brant backe med motorn på tomgång stannar motorn ganska omgående sedan måste jag köra på starten ett tag innan den startar igen. Verkar som motorn suger ur bränslet ur förgasaren, annars går bilen kanon. Någon som har en idé om vad jag har för problem.
Mvh ToGan
Annons

Re: Pontiac 400 2bbl - TH400

2
Dessa punkter bör kontrolleras och delar som är slitna och/eller inte fyller specifikationerna bytas samt justeras vid en service.
Specifikationer finner du i din Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell.

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
3. Onödigt högt bränsletryck.
4. Bränsleledning ligger för nära varma motordelar.

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vakuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac 400 2bbl - TH400

4
Om du bortser från rubrikerna för varje avsnitt i felsökningsschemat och koncentrerar dig på punkterna så kanske du hittar felet.
Punkterna samverkar till en väl fungerande motor.
Att motorn skulle "tömma" förgasaren vid nån särskild manöver låter osannolikt.
Börja med punkt 1, och kolla soppatryck samt flöde.
Hur är statusen på kompression och tändsystem samt förgasare?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac 400 2bbl - TH400

5
Kompresser var bra låg mellan 9,0-10,5 på alla cylindrarna, bränsletrycket låg på 6-7 psi. Men jag plockade loss förgasaren och såg att fotpackninen inte var rätt tog tjuvluft där efter byte av denna går bilen klockrent 😊. Tusen tack för hjälpen.
Mvh ToGan