Byte förgasarmunstycke?

#1
Hej på er. Har plockat isär förgasaren för att rensa tomgångskanalerna, som nu är gjort. Men en liten fundering nu när förgasaren är isär. Ska jag passa på att byta upp munstycke från 55 som sitter i, till nästa steg...antar att det är 56? Är ingen viktig uppgradering, för bilen har gått riktigt på huvudmunstyckerna. Utan det är bara en "höftning" för att kompensera för dagen bränsle, kontra bränslets energi innehåll 1969 som bilen är från. 350 Firebird, automat 2 portsförgasare 7029062.

Någon som har gjort samma uppgradering?


Annons

Re: Byte förgasarmunstycke?

#2
Oftast är det tomgång/lågfartskretsen som behöver lite hjälp p.g.a. den energifattigare etanolblandade soppan vi ha idag.
Det är denna krets som används i farter upp till 50-60 km/h och den är med och hjälper även huvudkretsen vid högre hastigheter, och har man anpassat/modifierat den så behöver man sällan eller aldrig ändra huvudbestyckningen.
Observera! Att ändra huvudbestyckningen hjälper INTE en svag ostadig tomgång eller tvekan vid gaspådrag från tomgång.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Byte förgasarmunstycke?

#3
Helt rätt tomgångskretsen har inget med huvudmunstyckena att göra. Utan min fundering var ska man passa på att öka huvudmunstycken ett steg nu när jag ändå har isär förgasaren. Har ingen lamdasond mätare på bilen så jag vet inte hur bränsle luft blandningen, förbränningen ligger till.
Och varför jag funderar och undrar om huvudmunstyckena är egentligen två saker.

1. Talade för några år med en kille som hade Chris-Con förgasar renovering. Och hans grundtips när han renoverade kalibrera förgasare var att alltid börja med att gå upp ett snäpp på munstycken pga av vårt bränsle idag och börja därifrån.

2. Sen har jag ju en enkel 2 ports förgasare, och därför har jag inget av sekundär/primär portar ingen vakumstyrning av spjäll, mekaniska nålar som kan slitas genom åren och ge mer bränsle, eller ok/våg hänge som kanske är skruvat på.
Utan jag har just bara två huvudmunstycke utan mekanisk påverkan som släpper igen lika mycket bränsle idag som 1969, med en liten separat tillskottsventil. Och genom dom rann ju ett annat slags bränsle år 1969, än vårt bränsle 2019.

Bilen går bra på nuvarande munstycke, men det är ju en subjektiv känsla. Jag har ju inget att jämför med...finns ju Bra...Bättre..Bäst.
Så där undrade jag om någon med liknade förutsättningar...hade höftat och gått upp ett steg på munstycken...Och hur det kändes..blev IRL. På högfart--mellan register osv....


Re: Byte förgasarmunstycke?

#4
Jag känner till Rochester 2-jet. Jag exempelvis tre stycken på min motor i GTO 66:an.
Det är INTE korrekt att säga att tomgångskretsen inte har nåt med huvudmunstyckena att göra då allt bränsle till tomgångs/lågfartskretsen passerar genom just huvudmunstyckena. Att huvudmunstyckenas area alltid är större än stigarrörens öppnar och därför inte påverkar kalibreringen i tomgång/lågfartskretsen är det faktum som avses.

"Det är denna krets som används i farter upp till 50-60 km/h och den är med och hjälper även huvudkretsen vid högre hastigheter, och har man anpassat/modifierat den så behöver man sällan eller aldrig ändra huvudbestyckningen."
Kretsen som avses är tomgång/lågfartskretsen och den kretsen är det många s.k. experter som bara hört talas om än mindre har nån dokumenterad erfarenhet av att anpassa den till nånting överhuvudtaget. Då gör man det man kan, byter huvudbestyckning.
Det jag säger är att huvudbestyckningen får hjälp av den berikade tomgång/lågfartskretsen under normal körning och då inte behöver ändras. Poängen med det är man återfår kontrollen på blandskruvarna, d.v.s. att man kan få motorn att gå sämre genom att skruva ut dem mer från det "bästa" läget, och att man får en stark stadig tomgång med växeln ilagd, och utan ryck när växeln läggs i p.g.a. stor varvtalsskillnad N till D, samt en mjukare övergång från tomgång till lågfart.

Med varmkörd motor kan du ställa upp varvtalet till 2200 varv med hjälp av snabbtomgångskammen och därefter sakta stänga chokebladet och notera FÖRSTA varvtalsförändringen innan motorn kvävs. Om varvet sjunker så är huvudbestyckningen för rik, om varvet ökar mer än 200 varv så är blandningen för mager, en varvtalsökning om 50-150 varv vid detta test indikerar en lagom luft/bränsleblandning. Vissa motorer kan dock behöva en aning rikare huvudbestyckning vilket indikeras av en ryckig gång under låg belastning.

Sen ska man nog inte förvänta sig NASCAR-prestanda av en (1) två-portare. Då krävs det åtminstone tre stycken på rad...….

Hoppas detta hjälper en aning.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons