Annons

Varmgång i 389

1
Har läst och så här inne ang varmgång. Jag har nytt kyl. Ny vattenpump. Provat med och utan termostat. Provat med och utan elfläkt. Det är inga problem med värmen när man kör normal hastighet men så fort han står på tomgång eller man kör cruising så går han upp i temp och lampan tänds. Även provat byta kylarlock. Kollat alla slangar så ingen kollapsar och har även spolat hela systemet upprepade gånger med cooling flush och även med varmvatten .. börjar få slut på idéer nu. Någon som har något vettigt förslag?
Annons

Re: Varmgång i 389

2
Trasig termokoppling till originalfläkten, fläktkåpa saknas, trasig vakuumförställning på tändfördelaren, fel termostat (ska vara 190F), fel kylarlock (ska vara 15-17 psi), fel blandning på kylarvätska (ska vara 50% etylenglykol), fel på tempgivaren (ska tända lampan vid 245F), mager tomgångsblandning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Varmgång i 389

4
Kopplingen är bytt på fläkten. Bytt termostat två gånger. Kylarlocket är bytt också två gånger. 16lbs lock. 50/50 glykolblandning. Nej när kampat ända så är bilen uppe i för hög temp och kokar. Ska prova höja soppan på förgasaren. Jag jag vet faktiskt inte ang vattenpumpen då det inte var jag som bytte den.

Jag spolade motorn med vatten och tryckluft igår ett antal timmar och jag tror att det hjälpte väldigt mycket. Vi var ute och åkte i den igår och lät den stå på tomgång en bra stund efter och den kokade inte. Släppte ut lite tryck ur skvallerröret på kylet då och då bara. Sitter en 190 farenheit termostat i honom nu igen.