Annons

Trimma/ öka effekt Firebird 72

1
Hej alla, jag är ny på forumet samt ny ägare av en Firebird 1972, med 350-motor. Prestanda på bilen är för närvarande original knappt 180 hk. Min fråga är hur jag enklast kan öka hk på motorn, eller om det inte är att föredra utan istället skaffa en annan motor, isåfall, vad passar bäst?

Kanske finns en tidigare tråd på forumet som tar upp ämnet? Var hittar jag den?

Med vänlig hälsning,
Annons

Re: Trimma/ öka effekt Firebird 72

3
leta rätt på en 400" alt 455" och gör i ordning,troligen mest prisvärt i slutänden.
Det går ju naturligtvis att få fart på en 350 oxå men att kosta på andra toppar,anpassad kam osv. det
kan ju bara du avgöra om det är värt för det blir ju lika dyrt att göra i ordning som en 400-455.
Det är väl topparna som är avgörande då kompressionsförhållande avgörs av storleken på förbränningsrummen i topparna på pontiac.
för mer effekt så brukar man ha vassare kam vilket i sin tur behöver mer kompression, flödet i pontiacs toppar brukar räcka långt för gatbilar.
Vassare kam höjer ju varvtalsområdet vilket i sin tur kan behöva en annan bakaxelutväxling.
Har du en 72:a 350 bil så är det ju troligen lågkompstoppar och 2.73 i bakaxeln vilket inte är bästa utgångsläget.
Har du inte +50 000:- över så skulle jag serva befintliga grejer så det funkar som det var tänkt från fabrik, mao strunta i headers,andra förgasare,fördelare m.m som bara läcker och krånglar.
Vis av egen(nyligen) erfarenhet kostar det +30 000 att renovera en äldre pontiacsnurra och ett 400" objekt med smogtoppar kostar väl 10-15" .
Nu kan man ju ha flyt och hitta en 400" som inte behöver helrenovering för rätt peng,jag lyckades dock inte då jag sökte(under 1 års tid)
hittar du en 455" så är det bara att gratulera...