Annons

Vacuumläckage

1
Hej
Har precis skaffat mig en Starchief 56;a.
Jag misstänker att jag har en vacuumläcka då
1. Vindrutetorkarna inte funkar riktigt
2. Bromsservo verkar inte funka
3. Hög ojämn tomgång vid varm motor.

Några tips på hur/var jag felsöker?

Tack på förhand!
Annons

Re: Vacuumläckage

2
Koppla bort och plugga en slanganslutning i taget på förgasare eller insug.
Lyft på förgasaren för att kolla packningen mot insuget.
Spreja vatten längs kanten mellan insug och toppar.

Sen kan det vara bra att veta om kompressionstrycket i cylindrarna är OK och att tändsystemet är felfritt och korrekt justerat.
Status/skick på förgasaren i sig kan såklart påverka, om den är igensatt blir ju prestandan sämre i alla avseenden.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vacuumläckage

4
Jag har funnit att använda startgas runt förgasaren höjer alltid varvet på motorn då gasen letar sig i på ALLA ställen som leder till vakuumet/tomrummet i insuget. Att söka vakuumläckor med startgas är sannolikt ett gammalt mekanikertrick som användes när de behövde mer jobb eller sälja på kunden onödiga delar i stället för att rätta till det verkliga felet. Kanske saknades kunskapen också, då dessa gamla "raggartrick" ofta går i arv.
Om man tänker efter hur saker och ting förhåller sig i verkligheten så är det många gånger bättre att täppa till ev. läcka med exempelvis vatten, då vatten inte skadar nåt och får varvet att sjunka när läckan täpps till av vattnet.
Dessutom är vatten billigare än startgas.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vacuumläckage

5
The Judge skrev: 04 apr 2019 19:24 Jag har funnit att använda startgas runt förgasaren höjer alltid varvet på motorn då gasen letar sig i på ALLA ställen som leder till vakuumet/tomrummet i insuget. Att söka vakuumläckor med startgas är sannolikt ett gammalt mekanikertrick som användes när de behövde mer jobb eller sälja på kunden onödiga delar i stället för att rätta till det verkliga felet. Kanske saknades kunskapen också, då dessa gamla "raggartrick" ofta går i arv.
Om man tänker efter hur saker och ting förhåller sig i verkligheten så är det många gånger bättre att täppa till ev. läcka med exempelvis vatten, då vatten inte skadar nåt och får varvet att sjunka när läckan täpps till av vattnet.
Dessutom är vatten billigare än startgas.
Det jag funnit på de bilar jag använt startgas är att det fungerar. Finns det ingen läcka höjs inte varvet. Kanske beror på var man sprutar och hur tät motorn är, vad vet jag! Vatten funkar säkert också bra och är ju som du skriver billigare. Har aldrig testat det själv.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se