Sida 1 av 1

Q-jet

Postat: 31 mar 2019 18:22
av Kenkra
Hej är det någon som vet om edelbroks strömningsfjädrar passar Q-jet förgasare. Då de flesta aktöre har slutat med strömningsfjädrar till Q-jet eller måste man numera beställa i usa. Mvh kennet

Re: Q-jet

Postat: 31 mar 2019 22:25
av The Judge
I en Quadrajet finns ett antal fjädrar.
1. Innanför bränslefiltret.
2. Till blandskruvarna.
3. Till luftspjällen.
4. Till sekundäraxeln.
5. Under tillskottskolven.
6. Under axpumpskolven.
7. På axpumpskolven.
8. Dämpfjädern för primärnålarna.

" Strömningsfjäder" är ett begrepp som gått mig förbi. Var sitter denna?

Re: Q-jet

Postat: 01 apr 2019 10:17
av Kenkra
Det är fjädern under kolven till primärnålarna. Får detta översatt från amerkanska sidor så det kan va ett felaktigt uttryck mvh kennet

Re: Q-jet

Postat: 01 apr 2019 10:32
av The Judge
Ok, nummer 5 i min lista, på engelska "powerpiston spring", är den du söker.
Vilket applikationsnummer har din Q-jet?

Re: Q-jet

Postat: 01 apr 2019 16:56
av Kenkra
Hej varför jag frågade var att motorn gick lite upp o ner vid svagt gaspådrag,mendet satt rätt fjäder (blå) men upptäckte att plåbiten mellan axpump o flotörhus saknades. Skall montera o provköra den sen. Motor pontiac 400 68:a orginal ej rörd dock ej org förgasare utan en76 q-jet. Mvh kennet

Re: Q-jet

Postat: 01 apr 2019 19:21
av The Judge
Ok. Symptomen du beskriver har inget med powerpiston spring att göra alls.
Bara för att fjädern är blå tyder inte på att den är rätt. Det betyder snarast att den inte satt där från fabrik.
Dess uppgift är att lyfta kolven och då nålarna för att berika blandningen vid kraftigt gaspådrag, vid låg belastning och tomgång ska den vara komprimerad (normalläge).
Skvalpskyddets frånvaro vid accpumpen inverkar inte alls på kalibreingen.
Vilket nummer har din 1976 Qjet instansat på förarsidan? Ska börja med 1705xxxx.
Vilken kamaxel sitter i motor?
Vilket tändsystem används?
Är motorn korrekt servad gällande kompression, tändsystem och vakuumanordningar?

Re: Q-jet

Postat: 03 apr 2019 18:39
av Kenkra
Har nu fått ordning på förgasare,första gången jag har jobbat med en q-jet en mycket intressant förgasare. Tålamod o gör om o gör rätt spännande. Varför jag skrev blå fjäder den långa mjuka är för att den finns som sats i usa o där är det olika färger (quadrajet.com) undrade bara om någon i grp har testat Edelbroks fjädra. Tips på bra sidor i usa: cliffs high performens. Lars grimsrud lafayette,co. Mvh kennet

Re: Q-jet

Postat: 04 apr 2019 12:58
av The Judge
Det blir en lång omväg på kunskapstrappan att läsa Grimsruds teorier.
Cliff Ruggles är en av ytterst få som går att lyssna på/läsa.
Är man seiöst intresserad av förbränningsmotorns principer är Doug Roe's böcker om Rochester Carburetors ett måste. Sen bör man ha orignal service manualer, reservdelskataloger, Delco/Rochester förgasarmanualer.

Hur kom du tillrätta med symptomen du hade. Beskriv gärna problemet från början, vilken info du använde, vad du gjorde och vad resultatet blev. Mätningar av vakuum/varvtal med och utan växel ilagd. Gärna före och efter avhjälpningen.

Re: Q-jet

Postat: 08 apr 2019 10:43
av Kenkra
Hej Grimsrud beskrivning av Q-jet hittade jag på (vågar man skriva i detta forum på corvette forum usa) det var flera sidor som beskrev q-jet med inställningar men mera mycket mat nyttigt tyckte jag. Har Cliffs bok samt verkstadsböcker om Pontiac 1970.
Men förgasaren jag köpt var från en cheva 350 motor,har ej provkört innan jag gjorde i ordning förg. monterade munstycke 71 samt nålar 43 sekundär BE. Vacuum låg på 17-18 hg på tomgång. Provade att justera nålarna både på tomgång o 2200 varv och tyckte det verka funka vilket som motorn svarade väl. Upp o nergången vid låga varv på väg gick att justera bort med co-skruvarna så då blev motorn lung o fin. Co halten vet jag ej då jag ej har någon co mätare men bilprovningen talar väl om det är för högt o då kanske man får justera o prova hos dom. förgasar nr är: 17056208. Det är ingen lätt förgasare men spännande att jobba med,mycket små luft hål,ja det är en utmaning men nu går han piggt o glatt. Motorn är en 400-68 med motor YE och sitter i en Lemans 70 ej orginal motor ej ändrad utan helt orginal. Sista Bes i år sen bes befriad. Har kortat ner texten det är ju lite pill och första gången jag har jobbat med en Q-jet. Mvh kennet

Re: Q-jet

Postat: 08 apr 2019 22:42
av The Judge
Att använda 71 munstycken med 43K eller 43L nålar i en 17056208 kräver att man sätter i .050" huvudluftmunstycken i både lock och flottörhus. 43 eller 43B nålar är för långa för Q-jets med M prefix, och ska inte användas i dessa.
Original sitter 77 munstycken med 48K nålar i 17056208 som har .120" huvudluftmunstycken.
Om du inte förminskat huvudluftmunstyckena enligt ovan och om du använder långa 43 nålar bör du undvika kraftiga gaspådrag och fullgas, annars har du snart hål i en eller flera kolvar p.g.a. för mager blandning i de registren.
Vad jag vill säga med detta är att man sällan eller aldrig behöver byta huvudbestyckningen som förgasaren fått från fabrik, och aldrig "kopiera" bestyckningen från nån annan applikation utan att ha koll på hela "receptet ".

Re: Q-jet

Postat: 10 apr 2019 09:21
av Kenkra
Hej tack för ditt svar men det är k-nålar i den dom är lite kortare har jag läst,så det är ej M-nålar.Hängaren är J-för sekundär nålarna där är jag inte riktigt säker på vilken hängare som skulle vara bäst till BE nålarna eller ev byta sekundär nålar som öppnar tidigare men motorn svarar bra på dessa så det räcker nog för bara gatkörning.
Mvh kennet

Re: Q-jet

Postat: 10 apr 2019 10:44
av The Judge
Q-jets med "M" prefix, exempelvis M4MC är 1975 och senare "Modified" Q-jets.
Primärnålar med M suffix, exempelvis 50M används i många "M" Q-jets för Truck.
Dessa nålar har samma långd som övriga nålar till "M" Q-jets men tjockare i änden, .036" i stället för. 026" som nålar med K eller L suffix.
Jag vet inte varför det sitter 71 munstycken och 43K nålar i din förgasare, men det blir galet magert, då det ska sitta 77 mynstycken med 48K nålar i den.
Visst, det går att smyga runt med 71/43 då arean mellan dem kan hållas lika som 77/48 vid låg belasting, genom att justera höjden via APT skruven, men eftersom spetsarna är .026" blir ju arean avsevärt mindre med 71 munstycken än med 77 vid högre belastning.
Sammanfattningsvis så rekommenderar jag att sätta tillbaka original munstycken och nålar ELLER montera .050" huvudluftmunstycken och behålla 71/43.