Annons

Förgasar problem.

1
Ska det vara ett sånt helvete att trimma in en förgasare. Går magert tycker jag då det smäller både i förgasare och avgas. Tål inte gaspådrag. Acc pump utbytt till kraftigare, ökat primär munstycken, ökat till steg 2 nål för lågfart och laborerat hit och dit med olika fjädrar. Flotörnivån ok. Får inte upp co halten mer än 3,5%. Edelbrock 1411. Helveteskamaxel av okänd duration. Edelbrock performer toppar och headman headers mm. All hjälp mottages. För det här går mig på nerverna. Kan tänka mig att betala en slant till den som kan ta på sig att lösa mitt problem.
Annons

Re: Förgasar problem.

2
Välkommen till Forumet!
AFB-clonerna är Edelbrocks kopior på Carters "competition"-serie, för små varvvilliga Cheva-motorer, Carter hade på 70-talet, som i sin tur var kopior på Chevas original Carter AFB som har sina rötter från 50-talet, men kan fås att fungera drägligt för transport mellan punkt A och punkt B på större motorer, utan att för den skull vara speciellt bra. Den största nackdelen med dessa är övergången mellan primär och sekundärkretsen, luftspjällen reagerar/öppnar alldeles för snabbt på en lite vridstarkare/större motor, och ger i dessa fall en klart noterbar tvekan vid övergången, jämfört med en förgasare som har justerbar öppningsgrad/hastighet. Acc-pumparna har också visat sig vara en svag länk då skaften på dessa är tillverkade i plast och lätt går sönder. Carter AFB (originalen) var bra på sin tid men övergavs av GM i mitten på 60-talet då man tog fram den mest användbara, effektiva och anpassningsbara förgasaren i bilhistorien, Rochester Quadrajet. Quadrajet förgasaren användes av General Motors på flera miljoner fordon. Dessa förgasare var tillverkade i en mängd olika konfigurationer och modeller genom åren. De är väldigt effektiva förgasare och ger användaren det bästa både gällande ekonomi och prestanda. Eftersom största delen av dessa förgasare monterades på standardfordon så räcker endast en renovering ofta inte till för den önskade prestandanivån. Lätt åtgärdat med dagens kunskap. På senare år har tusentals entusiaster gått tillbaka till originalförgasaren, framför allt Q-jeten, till sin muskelbil. Med ökande bensinpriser och dyra eftermarknadsförgasare så är det inte konstigt att man vill ha en effektiv och prisvärd förgasare. En välpreparerad Q-jet är det perfekta valet!
Om man ändå vill ha en AFB så är det bäst att hålla sig till en original-Carter som är avsedd för den motor den ska sitta på.

Jag bygger mer än gärna en riktig förgasare till dig och din motor, info via PM eller e-post.

Kent
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/