Annons

Tips på "färdiga" tändkablar?

1
Hej!

Som rubriken lyder: Har ni något tips/förslag på tändkablar till en 428:a med original fördelare (brytarspetsar), samt plåt-headers?
Och EJ någon man ska klippa/pressa tändhattarna själv!
Antar att "original" är bäst, men har planer på att köpa en "Pontiac Wire Loom" (https://www.summitracing.com/parts/rnm- ... ke/pontiac)
... och då är frågan om kablarna räcker till? Borde ju göra det?
Jag har just nu raka tändhattar (gula Accel) mot tändstiften...
Och inte för att få en "julgrans-känsla" så är tanken med en "Wire loom" att få det stilrent såpass det går...
Sen kanske inte original-tändkablarna ser så sexig ut med sina bruna hattar?

Men funktion före utseende som kärringen sa...
Men finns det helsvarta eller röda som är "bra" köper jag hellre dom, oavsett pris.
Bör såklart klara hettan av headers!

Motorn är för övrigt röd, så redan där fallerar originalstuket på det hela...

Tack på förhand!
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Tips på "färdiga" tändkablar?

3
Lemans 65 skrev: 23 jan 2019 22:04 Jag kör taylor 8mm de finns helsvarta(helröda med) riktigt bra kablar.
Har nåde deras billigare runt 30$ och deras lite dyrare runt 70$ nöjd med båda. Bra hattar som inte lossnar och verkar tåla värme med.
Tack för tips!
Och du kör också "Old School"-fördelare med brytarspetsar? D.v.s ingen H.E.I ellef något åt det hållet?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Tips på "färdiga" tändkablar?

6
BeerHunter skrev: 24 jan 2019 01:35
Lemans 65 skrev: 23 jan 2019 22:04 Jag kör taylor 8mm de finns helsvarta(helröda med) riktigt bra kablar.
Har nåde deras billigare runt 30$ och deras lite dyrare runt 70$ nöjd med båda. Bra hattar som inte lossnar och verkar tåla värme med.
Tack för tips!
Och du kör också "Old School"-fördelare med brytarspetsar? D.v.s ingen H.E.I ellef något åt det hållet?
De finns för både och. Jag kör msd fördelare en med box och två step och en med en tillkopplad hei modul.
Är så skönt att kunna byta en bussning bara för att få det mekaniska utslag man vill.

Re: Tips på "färdiga" tändkablar?

8
The Judge skrev: 25 jan 2019 10:42 Det är lätt att vrida original-fördelaren för att justera tändläget.
? Menat till mig?
Hur mkt du än vrider fördelaren ger den samma mekaniska utslag har man en ganska vass kam 250@050 duration är det inte så tokigt att sätta i en bussning som ger mindre utslag. Tex 10, 12 el tex 14 grader så lan kan köra mer initialt.

Med 2 step i boxen kan du välja start varv med. Msd locken håller bättre än orginal(msd funkar på orginal med tror jag).
Funkar bra för mig så racer bilen funkar som raggarbil el var det raggarbilen som funkar som racerbil?

Ts de billigare taylor kostar mindre än ac delco och är Us made och enligt mig bättre kvalite ac delco är det nån kines el annan asiat som pillat ihop.

Re: Tips på "färdiga" tändkablar?

9
Menat till alla som funderar på att skaffa onödiga eftermarknadsprylar i stället för att lära sig serva och justera original-grejorna till att göra sitt jobb som avsett.
Det finns inte en enda hästkraft att hämta med att byta ut ett väl fungerande original tändsystem mot nåt "superduper100hästarextra" tändsystem.
Vad det handlar om är att antända luftbränsleblandningen vid rätt tillfälle så att cylinder peak pressure nås ett visst antal grader ATDC.
Detta klarar alla tändsystem som är korrekt justerade, och en original tänd-kurva är svår att slå, då den är uträknad beroende av motorns konstruktion/parametrar som exempelvis förbränningsrummens form och kolvens hastighet vid vändningen TDC, m m. Fördelen med original-grejorna är att de redan finns, är lätta att justera och håller avsevärt högre kvalitet än de färggranna leksakerna. Leksaker är alltså grejor man leker med och aldrig blir riktigt klar med.
Tändpunkten vid varje varvtal är därför statisk genom hela registret för bästa effektivitet.
Denna info finns inte i senaste Summit-katalogen, däremot kan jag rekommendera att läsa "Principles of the combustion engine" som kan vara en ögonöppnare för vad som krävs för att en förbränningsmotor ska fungera som avsett.
Ett tips, att förbränna en för mager blandning med hjälp av ett HEI eller multisparksystem kommer aldrig att ge motorns fulla potential.
Med en korrekt luftbränsleblandning i hela registret, alltså även tomgång/lågfart, så finns ingen större anledning att ändra tändkurvan.
Obs, med detta avser jag inte bilar som startar på 4500 varv och kör endast 402 meter några gånger per år, dessa lever ett eget liv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tips på "färdiga" tändkablar?

10
The Judge skrev: 25 jan 2019 22:28 Menat till alla som funderar på att skaffa onödiga eftermarknadsprylar i stället för att lära sig serva och justera original-grejorna till att göra sitt jobb som avsett.
Det finns inte en enda hästkraft att hämta med att byta ut ett väl fungerande original tändsystem mot nåt "superduper100hästarextra" tändsystem.
Vad det handlar om är att antända luftbränsleblandningen vid rätt tillfälle så att cylinder peak pressure nås ett visst antal grader ATDC.
Detta klarar alla tändsystem som är korrekt justerade, och en original tänd-kurva är svår att slå, då den är uträknad beroende av motorns konstruktion/parametrar som exempelvis förbränningsrummens form och kolvens hastighet vid vändningen TDC, m m. Fördelen med original-grejorna är att de redan finns, är lätta att justera och håller avsevärt högre kvalitet än de färggranna leksakerna. Leksaker är alltså grejor man leker med och aldrig blir riktigt klar med.
Tändpunkten vid varje varvtal är därför statisk genom hela registret för bästa effektivitet.
Denna info finns inte i senaste Summit-katalogen, däremot kan jag rekommendera att läsa "Principles of the combustion engine" som kan vara en ögonöppnare för vad som krävs för att en förbränningsmotor ska fungera som avsett.
Ett tips, att förbränna en för mager blandning med hjälp av ett HEI eller multisparksystem kommer aldrig att ge motorns fulla potential.
Med en korrekt luftbränsleblandning i hela registret, alltså även tomgång/lågfart, så finns ingen större anledning att ändra tändkurvan.
Obs, med detta avser jag inte bilar som startar på 4500 varv och kör endast 402 meter några gånger per år, dessa lever ett eget liv.
Mina leksaker har testats i bromsbänk och visade sig ge mest effekt vid flera varvtal samt stabil tändkurva. 21 initialt 35 totalt gav mest effekt, sedan har jag 10 grader till från vaccumklockan.

Då kollades även afr. Gav iaf 610hk/800nm och går 6.45/201m med mer el mindre std chassi bara bättre dämpare/fjädrar och bakre anti roll bar från bmr och sedan en cheva 12 bult som Modigh sett över med nya lager scimsat diffbroms mm då 8.2” BoP axeln inte orkade med så mkt som msd fördelaren :D.
Kammen behöver också melonite fördelardrev samt att jag inte fick garanti från motorbyggaren om jag böt grejer. Han byggde och bromsade för körbarhet och minst 600hk på låg oktan samt lite sevice typ filter och olja och kolla ventilfjädrar ibland, fick 600nm el mer från 2500 och upp på köpet.

Åker ca 500-700 mil om året på tex ccw power meet och klarar timmar i cruising.
På landsväg ligger jag på 1.5l/milen i 90 km/h. Th400 3.31.

Vet inte om jag är sugen att byta till brytarfördelare nu efter 15-20 år men visst ger den samma körbarhet och bränsle ekonomi samt knappt nån service alls så?

Fila brytare och justera tröttna jag på redan under moppetiden. Oem slutade med brytare på 70 talet då längre service intervaller behövdes enligt en av de som utvecklade HEI och pontiacs CD brytarlösa föregångare.

Min msd har fått ett nytt lock för jag ville ha svart annars orörd, deras fördelare håller faktiskt hög kvalite hållt i en pro billet vs en ac delco orginal.

Känns som min tändning och dess delar funkat bra hittills? Och gjort sitt jobb? El ska jag kontakta motorbyggaren och be om en brytarfördelare?

Re: Tips på "färdiga" tändkablar?

12
Lemans 65 skrev: 26 jan 2019 07:53Fila brytare och justera tröttna jag på redan under moppetiden. Oem slutade med brytare på 70 talet då längre service intervaller behövdes enligt en av de som utvecklade HEI och pontiacs CD brytarlösa föregångare.
Att fila spetsarna är att förstöra dem, så jag förstår att du tröttnade på dem. Om du vetat att man aldrig ska fila brytarspetsar så hade du kanske lyckats bättre?
Sen är du felinformerad om orsaken till att fabrikanterna blev tvungna att ta fram High Energy Ignition, det hade lite om ens något att göra med serviceintervaller, desto mer med att kunna förbränna de magra EGR-fyllda luft/bränsleblandningar som kraven på lägre förbrukning och användande av katalysator medförde.
Detta är lätt att förstå om man vet att magra blandningar brinner långsammare, och om de inte bränns av med större säkerhet så dumpas de oförbrända resterna ut i avgassystemet och förstör katalysatorn.
Precis som en vass kamaxel med mycket duration och/eller tight LSA orsakar reversion (jämför med din moppe med för mycket jackad kolv) och svag signal till förgasarens tomgång/lågfartskrets så krävs att denna krets anpassas till den svagare tryckskillnaden för att slippa att dra förtändningen långt utanför skalan eller att kasta bort pengarna på ett eftermarknads multispark eller HEI tändsystem.
Det har aldrig slagit dig varför ALLA Pontiacs High Performance bilar använde brytarspetsar? Helt enkelt för att de var tillräckliga för bl.a Tripower, H.O., Ram Air, Super Duty motorerna.
Och de gick inte direkt dåligt. Som bruksbilar, när de var nya, användes de dessutom året om, knappast nåt problem då de var byggda för det. Inte många som längtade efter eftermarknadsdelar till tändsystemet tillverkade av "blötjärn" som rostade ihop efter en vinter utomhus eller fjädrar som blev utslitna på ett par år?
Jag har sett (och använt) tillräckligt av dessa Mallory, Accel och MSD fördelare för att förstå att de bör undvikas.
Du får gärna försvara dina eftermarknadsdelar, du har ju en gång betalat dyrt för dem, men nån direkt fördel rent principiellt för motorns funktion har de inte.
Skillnaden mot original är design, färg och kvalitet, och inte minst hur man hanterar grejorna. Här har jag större förtroende för delarna som GM´s ingenjörer och tekniker tog fram.

Kör så det ryker!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/