Sida 1 av 1

Startmotor och 180 grader fel

Postat: 22 nov 2018 22:10
av Pontiac 69
Vi har en Pontaic Firebird 350 årsmodell 1969. Motorn har varit urlyftad och lager har bytts och kamkedja, drev och kamaxel. Där blev det lite fel så att det är monterat med markeringarna mot varandra på dreven istället för att de ska vara klockan 12 på båda dreven. Så då är frågan är det bara och riva isär och ändra det eller? Den andra funderingen gäller startmotorn. Där är det precis lika många shims som det var när vi plockade bort den och det fungerade innan motorn lyftes ur. Det lilla drevet som sitter i startmotorn går långt ut på startkransen faktiskt något längre ut än vad startkransen är. Det är ett utrymme så man får in ett gem mellan drevet o startkransen så det är ok, men att drevet går så långt ut känns sisådär men det kanske inte är något att bry sej om?
Tacksam för svar!

Pontiac 69

Re: Startmotor och 180 grader fel

Postat: 22 nov 2018 23:38
av Håkan S
Hur menar du nu? Varje varv på veven står markeringarna på vev/kam mot eller ifrån varandra eftersom veven går 2 varv medan kammen går 1 varv. Det viktiga är att du ställer fördelaren rätt. Du behöver inte riva isär motorn. Så länge startmotorn fungerar behöver du inte bry dig om hur långt in drevet går.

Re: Startmotor och 180 grader fel

Postat: 23 nov 2018 16:12
av The Judge
Välkommen till Forumet!
Om du vrider runt veven ett full varv så hamnar båda märkena på kl.12, så du har inte gjort "fel".
Kamdrevet kan monteras med pricken kl.6 eller kl.12.
Du måste dock komma ihåg vilket när du stoppar i fördelaren, att när pricken är kl.6 så är cylinder nummer 6 i tändläge om pricken istället är kl.12 så är cylinder nummer 1 i tändläge.

Jag brukar stoppa i fördelaren med 1:an i tändläge (båda drevmärkena kl.12) åsså håller jag fördelaren med vakuumklockans anslutning samt rotorns spets 90° i motorns längdriktning mot förarsidans skärm, då hamnar klockan och rotorn i rätt position när fördelaren väl är itryckt med rotorns spets pekandes mot förarplatsen. Glöm inte packningen innan du stoppar fördelaren i hålet och kolla gärna att drivpinnen till oljepumpen är någorlunda i position för att smyga in i fördelarens drev.

Med startmotorn din
är det sannolikt inga problem.

Re: Startmotor och 180 grader fel

Postat: 23 nov 2018 22:57
av Pontiac 69
Hej och tack så mycket för tipsen båda två. Det är till stor hjälp. Jag trodde att fördelare skulle peka mot ettans cylinder då den är i tändläge men då ska den peka mot föraren. Nu blir det snart ett startförsök.