Annons

389 stinker bensin och går ojämnt!

1
Tjena!

Har en bonneville -66 med 389 som inte funkar riktigt som den ska. Den går fruktansvärt ojämnt, blöddrar på gaspådrag, svårstartad om den inte stått länge, baktänder och stinker bensin.

Har kollat så att alla stiften får gnista vilket de får, mätt tändspolen på båda ledningarna samt kontrollerat pcv-ventilen (kopplade bort den utan att den gick bättre).

Vad är nästa steg? Kan förgasaren ha ”hängt” sig så den bara flödar? Stiften var kolsvarta.

Har aldrig skruvat med gamla v8or, så förklara gärna så en unge förstår!
Annons

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

2
Bonneville_1966 skrev:Tjena!

Har en bonneville -66 med 389 som inte funkar riktigt som den ska. Den går fruktansvärt ojämnt, blöddrar på gaspådrag, svårstartad om den inte stått länge, baktänder och stinker bensin.

Har kollat så att alla stiften får gnista vilket de får, mätt tändspolen på båda ledningarna samt kontrollerat pcv-ventilen (kopplade bort den utan att den gick bättre).

Vad är nästa steg? Kan förgasaren ha ”hängt” sig så den bara flödar? Stiften var kolsvarta.

Har aldrig skruvat med gamla v8or, så förklara gärna så en unge förstår!
Om stiften blir kolsvarta så verkar det som om motorn dränks med soppa. Kan vara förgasarproblem. När bilen stått länge kan soppan ha dunstat och motorn startar lätt. Inte helt säker men en teori jag har.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

3
Targamannen skrev: 16 sep 2018 10:59
Bonneville_1966 skrev:Tjena!

Har en bonneville -66 med 389 som inte funkar riktigt som den ska. Den går fruktansvärt ojämnt, blöddrar på gaspådrag, svårstartad om den inte stått länge, baktänder och stinker bensin.

Har kollat så att alla stiften får gnista vilket de får, mätt tändspolen på båda ledningarna samt kontrollerat pcv-ventilen (kopplade bort den utan att den gick bättre).

Vad är nästa steg? Kan förgasaren ha ”hängt” sig så den bara flödar? Stiften var kolsvarta.

Har aldrig skruvat med gamla v8or, så förklara gärna så en unge förstår!
Om stiften blir kolsvarta så verkar det som om motorn dränks med soppa. Kan vara förgasarproblem. När bilen stått länge kan soppan ha dunstat och motorn startar lätt. Inte helt säker men en teori jag har.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Kan choken ha hängt sig på något vis?

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

4
Bonneville_1966 skrev:
Targamannen skrev: 16 sep 2018 10:59
Bonneville_1966 skrev:Tjena!

Har en bonneville -66 med 389 som inte funkar riktigt som den ska. Den går fruktansvärt ojämnt, blöddrar på gaspådrag, svårstartad om den inte stått länge, baktänder och stinker bensin.

Har kollat så att alla stiften får gnista vilket de får, mätt tändspolen på båda ledningarna samt kontrollerat pcv-ventilen (kopplade bort den utan att den gick bättre).

Vad är nästa steg? Kan förgasaren ha ”hängt” sig så den bara flödar? Stiften var kolsvarta.

Har aldrig skruvat med gamla v8or, så förklara gärna så en unge förstår!
Om stiften blir kolsvarta så verkar det som om motorn dränks med soppa. Kan vara förgasarproblem. När bilen stått länge kan soppan ha dunstat och motorn startar lätt. Inte helt säker men en teori jag har.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Kan choken ha hängt sig på något vis?
Den möjligheten finns ju faktiskt.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

5
Targamannen skrev: 16 sep 2018 14:25
Bonneville_1966 skrev:
Targamannen skrev: 16 sep 2018 10:59 Om stiften blir kolsvarta så verkar det som om motorn dränks med soppa. Kan vara förgasarproblem. När bilen stått länge kan soppan ha dunstat och motorn startar lätt. Inte helt säker men en teori jag har.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Kan choken ha hängt sig på något vis?
Den möjligheten finns ju faktiskt.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Hur kollar jag det? Hur styrs den?

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

6
Bonneville_1966 skrev:
Targamannen skrev: 16 sep 2018 14:25
Bonneville_1966 skrev:
Kan choken ha hängt sig på något vis?
Den möjligheten finns ju faktiskt.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Hur kollar jag det? Hur styrs den?
På en så gammal bil så styrs den nog av en bimetallfjäder eller kanske kylarvatten.

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

8
Bonneville_1966 skrev: 16 sep 2018 16:35 Kommit fram till att jag har en carter-förgasare.

När bilen gick på tomgång ställde jag om choken utan resultat. Prövade även att strypa bränsleslangen utan resultat
Kanske skulle du göra en förgasarrenovering och se till att det sitter rätt munstycken i. Eller så köper du en ny förgasare typ Edelbrock. Felet verkar ja vara förgasarrelaterat tycker jag. men men jag är ingen expert.

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

9
Targamannen skrev: 16 sep 2018 16:41
Bonneville_1966 skrev: 16 sep 2018 16:35 Kommit fram till att jag har en carter-förgasare.

När bilen gick på tomgång ställde jag om choken utan resultat. Prövade även att strypa bränsleslangen utan resultat
Kanske skulle du göra en förgasarrenovering och se till att det sitter rätt munstycken i. Eller så köper du en ny förgasare typ Edelbrock. Felet verkar ja vara förgasarrelaterat tycker jag. men men jag är ingen expert.

/Benny
Det skumma var att jag tog bort tre tändkablar från tändstiften på ena sidan utan att det påverkade motorns gång (gick lika dåligt). Dog när jag tog av den fjärde. Startade bilen igen och tog bort alla fyra tändkablar på andra sidan och den gick fortfarande lika dåligt (ingen skillnad alltså).

Justerade också brytarna och då började den gå bra! Sedan justerade jag lite till och nu är vi tillbaka på ruta ett.

Men jag ska pröva att slipa lite på spetsen så får vi se. Och ha en kompis som försöker starta under tiden jag justerar.

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

11
Bonneville_1966 skrev: 16 sep 2018 17:16
Targamannen skrev: 16 sep 2018 16:41
Bonneville_1966 skrev: 16 sep 2018 16:35 Kommit fram till att jag har en carter-förgasare.

När bilen gick på tomgång ställde jag om choken utan resultat. Prövade även att strypa bränsleslangen utan resultat
Kanske skulle du göra en förgasarrenovering och se till att det sitter rätt munstycken i. Eller så köper du en ny förgasare typ Edelbrock. Felet verkar ja vara förgasarrelaterat tycker jag. men men jag är ingen expert.

/Benny
Det skumma var att jag tog bort tre tändkablar från tändstiften på ena sidan utan att det påverkade motorns gång (gick lika dåligt). Dog när jag tog av den fjärde. Startade bilen igen och tog bort alla fyra tändkablar på andra sidan och den gick fortfarande lika dåligt (ingen skillnad alltså).

Justerade också brytarna och då började den gå bra! Sedan justerade jag lite till och nu är vi tillbaka på ruta ett.

Men jag ska pröva att slipa lite på spetsen så får vi se. Och ha en kompis som försöker starta under tiden jag justerar.
Jaa, du måste ju ha rätt brytaravstånd och rätt förinställning på tändningen.

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

12
Förgasaren är EN komponent i ett system.
Låter som om din motor behöver en fackmannamässig service.
Om du ska göra den själv så underlättar det om du har en Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell, däri finns alla data och metoder för att utföra den.

Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren.
Dessa punkter bör kontrolleras, verifieras och dokumenteras innan man ger sig på förgasaren.

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
3. Onödigt högt bränsletryck.
4. Bränsleledning ligger för nära varma motordelar.

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vakuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad chokebrytare (choke pull-off).

Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vakuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpstätningar måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.

Svag motor eller stor bränsleförbrukning
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 389 stinker bensin och går ojämnt!

13
The Judge skrev: 16 sep 2018 20:46 Förgasaren är EN komponent i ett system.
Låter som om din motor behöver en fackmannamässig service.
Om du ska göra den själv så underlättar det om du har en Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell, däri finns alla data och metoder för att utföra den.

Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren.
Dessa punkter bör kontrolleras, verifieras och dokumenteras innan man ger sig på förgasaren.

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
3. Onödigt högt bränsletryck.
4. Bränsleledning ligger för nära varma motordelar.

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vakuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad chokebrytare (choke pull-off).

Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vakuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpstätningar måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.

Svag motor eller stor bränsleförbrukning
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.

Hoppas detta hjälper en aning.
Var brytarna som var tvungna att justeras lite, men väldigt bra ”guide”! Tack!