Tjenare!
Har en kollega som är ägare av en Pontiac 91.a, Motorn är en v6.a som har väldigt höga avgasvärden,Vi har hällt i sprit i tanken och värdena då blev bra förutom HC.t
Kan det bero på katalysatorn? ( lamndasonden är bytt ) och cts-sensorn är bytt och även bytt till begagnat spjällhus.
skall man bytta ventiltätningar?
tack i förhand//Magnus
Annons
Re: Pontiac 91.a
2Höga HC-halter beror oftast på att bränsle/luftblandningen är så mager att den inte hinner brinna klart innan avgasventilen stänger och då dumpas det oförbrända bränslet (HC) ut i avgassystemet och får ögonen att tåras och kläderna att lukta sopor en vecka om man står bakom bilen när den går på tomgång.
Mitt tips är att kolla injektorerna som brukar ha gett upp vid höga HC-värden.
Mitt tips är att kolla injektorerna som brukar ha gett upp vid höga HC-värden.
Re: Pontiac 91.a
3Tack för svar!
Vi gör ett försök med injektorerna och ser om vi får löst det!=)
Med vänlig hälsning
Magnus
Vi gör ett försök med injektorerna och ser om vi får löst det!=)
Med vänlig hälsning
Magnus
Re: Pontiac 91.a
4Hej!
Vi har fått igång bilen och den går otroligt fint på tomgång, men såklart dyker det upp något annat..
Nu vill den inte svara när man gasar upp och tröttar ut sig och tillslut lägger motorn av, bränsle får den så det skall inte problemet.
Är det någon som stött på detta problemet innan? Isåfall är det något mindre problem eller är det dags att bygga om den till en lådbil till sonen..
Tack i förhand
Med vänlig hälsning
Magnus
Vi har fått igång bilen och den går otroligt fint på tomgång, men såklart dyker det upp något annat..
Nu vill den inte svara när man gasar upp och tröttar ut sig och tillslut lägger motorn av, bränsle får den så det skall inte problemet.
Är det någon som stött på detta problemet innan? Isåfall är det något mindre problem eller är det dags att bygga om den till en lådbil till sonen..
Tack i förhand
Med vänlig hälsning
Magnus
Re: Pontiac 91.a
5Ok, blev det nya injektorer? Dessa ger ju inga egna felkoder, men det kan ändå vara ide att kolla ev. felkoder.
https://www.troublecodes.net/gm/
Sen kan det även vara kontaktstycken som blivit "utmattade". Tag loss dem och nyp åt terminalerna inuti kontaktstyckena med en smal näbbtång och stänk i lite 2-26 oxidlösare. Gäller särskilt tempgivaren för ECM kontaktstycket.
https://www.troublecodes.net/gm/
Sen kan det även vara kontaktstycken som blivit "utmattade". Tag loss dem och nyp åt terminalerna inuti kontaktstyckena med en smal näbbtång och stänk i lite 2-26 oxidlösare. Gäller särskilt tempgivaren för ECM kontaktstycket.