Annons

068 till 041 byte

1
Hej!

Jag ska byta utväxling i bakaxeln till 3.73 och tänkte i samband med detta passa på att prova ny kamaxel.

Jag har en 400a, borrad .030, med portade #12 toppar, headers och en edelbrock 750 på ett edelbrock performerinsug.

Har i år kört med en 068 kam och 2.41 utväxling. Turbinstall ca 2300 rpm

Använder bilen nästan uteslutande till att gasa runt på stan. Bränsleekonomi spelar ingen roll.

Vad tror ni om en 041 eller har ni något annat förslag?

/ Jonas
Annons

Re: 068 till 041 byte

2
Välkommen till Forumet!

Låter kul!

Tänk på att det ökade lyftet på nockarna hos 041:an kräver matchande ventilfjädrar ex.-vis Crower 68404-16.

Jag skulle dock välja ett bättre flödande original-insug och en förgasare med justerbara luftspjäll på sekundären för att slippa näbb-dykningar när pedalen når mattan snabbt.
Edelbrock-fuggarna är billiga kopior på Chevas Carter AFB (Pontiacs Carter AFB var kalibrerade för Pontiacs V8), som var bra för sin tid, men valdes bort av GM´s samtliga divisioner i mitten av 60-talet när de behövde en förgasare med bättre prestanda, ekonomi och körbarhet, nämligen Rochester Quadrajet.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/