Annons

Melling SPC-3 (744) vs. Summit 2802?

1
Hej!

Känner mig hopplös!!!
När jag precis fått jättebra råd och tips, att en SPC-3 (744) skulle göra sig "gott" i min 0.30 borrade 428:a, så gör jag av någon anledning en tråd på:
http://forums.maxperformanceinc.com/for ... ost5906505
...där en del då hellre rekommenderar "Summit 2802" ? Högre lyft?

Undrar därför för/nackdelar med SPC-3 kontra Summit 2802?

Pontiac #13 toppar...

Mvh
BeerHunter
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Melling SPC-3 (744) vs. Summit 2802?

3
Hmm...
Tror det lutar åt Summit 2802 (jag föll för grupptrycket...)
Crower 68404-16

Lyftarna däremot är klurigt... Jag vill ju helst inte tickande Rhoads lyftare.
Har kikat och funderat lite på Crowers CamSave lyftare?

TheJudge, vad tycker du? Vet ju att du rekommenderade SPC-3...
Men får du ett h-vete om jag lägger en beställning på förgasare till detta "setup"? Eller dumförklarar du mig till månen? :)
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Melling SPC-3 (744) vs. Summit 2802?

5
The Judge skrev: 22 jul 2018 21:35 Inga problem, jag anpassar kalibreringen till din motor oavsett kamval.
Obs att Summit kammen har kortare tid på nocken och i praktiken mindre duration och överlapp.
Tack, det låter bra!
En hel del föreslog en Crower 60243 framför en Summit 2802... "Om man bortser från kostnaden hade jag hellre valt Crower 60243" skrevs det.
Crower 60243: https://www.summitracing.com/parts/cro-60243

Men "PontiacJim" från GTOforum skrev följande (ang. Summit 2802):

"OK, the cam should be a good choice. Kinda high on the exhaust lift, but I can't comment on it as I have never used it - only read what others have said. Just make sure you check your clearances at full rocker lift: spring retainer not hitting the top of valve guide, rocker arm not hitting the retainer, no coils bind/touching. Check that the rocker arm contact is in the middle of the valve stem at 1/2 lift. Too far forward or too much back and you may be putting additional strain on the valve stem and will speed up valve guide wear.

I like the Crower CamSavers with the grooved oil slot. Rhodes lifters also have this. I think this a better idea than those lifters with the small hole lasered into the base. I can only picture a small particle plugging up that hole at some point.

Make sure you use a quality oil with ZDDP in it like Brad Penn or Joe Gibb along with the cam break-in lube. "

Vilket kändes lite suspekt och "jobbigt". Vadå, är det inte säkert att den kammen passar utan konstigheter?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Melling SPC-3 (744) vs. Summit 2802?

8
Kommer jag få problem med vakuum mm. med Summit 2802?
Och kan jag köra med std-vippor, stänger etc.?

Crower 68404-16 ventilfjädrar
+
Crower CamSavers lyftare skrivs det mycket positivt om.
Dom allra flesta rekommenderar Rhoads-lyftare, men många (inkl. mig säkerligen) stör sig på att dom ger ifrån sig ett "tickande" ljud?

Crower 60243 har jag nog hittills uteslutit.

Melling SPC-3 nämndes fast med "1:65 rocker arms" vilket låter lite "bökigt" att få till, utan att få glitter i oljan..?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400