Annons

Ventijustering 350-75

1
Tjo!
Har äntligen fått ihop motorn...
En fråga om ventijusteringen som slog mig.
Har läst en del på forumet, men det är bäst att fråga.
Har nyrenoverade toppar 5C till Pontiac 350-75.
Är det bara att dra ventilmuttrarna med 20 lb/ft..?
Jag tänker att ventilsätena är frästa..
Då sticker väl ventilskaften upp lite högre än original gissar jag..?
Och topparna är planade 0,1mm
Kan det påverka så jag inte kan använda originalmuttrarna tro.?
Eller är det bara att köra på?
Med vänlig hälsning
Roger
Annons

Re: Ventijustering 350-75

2
Ingen fara, lyftarna har ca. 3mm internt spel som justerar sig automatiskt. Idealet vore 1,5mm "förspänning" i lyftarna, men nån tiondels mm hit eller dit har ingen praktisk inverkan på funktionen. 20 lb/ft blir bra.

Om sätena är ojämn djupa efter fräsningen blir det inte helt idealiskt, då ventilerna hamnar olika högt.
I.s.f. kan du använda CSB vipparmsmuttrar och justera likt CSB, 1 varv + efter 0-spel.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Ventijustering 350-75

4
Hej igen.
Firebird 350-75.
Ventiler justerade..
Skulle dra igång, men hade ingen gnista.
Fick byta modul i china-hei-fördelaren.
Då hostade den igång, men går inte på tomgång.
Får varva lite. Motorn hostar å fräser.. Går väldigt ojämt.
Eldslågor ur förgasaren.. (Ny E-brock 1405)
Måste ha en förställning på ca 20grader för att den ska gå..
Slangen till vacuumklockan pluggad.
Och då går den väldigt ojämt.
Ska prova att byta tändkablar och stift.
Men visst borde den hosta runt på en förställning på 12grader..?
Eller har det nått med nya kammen och lyftarna att göra?
Satte ju i en Melling SPc-5 med tillhörande lyftare. Motsvarar
en 067-kam.?
Tips emottages med tacksamhet. :)
Med vänlig hälsning
Roger

Re: Ventijustering 350-75

5
Med en China-HEI och en Edelbrock Cheva AFB clone har du gett din motor de sämsta förutsättningarna att fungera som avsett.
Om du har ett överjordiskt tålamod och skaffar dig adekvata kunskaper om förgasares och tändsystemens funktion så kanske du får hjälplig fart på dessa leksaker?

Jag hade dock bytt till en fabriks-HEI och en Rochester Quadrajet, grejor som användes från fabrik på miljoner bilar från Pontiac och andra, grejor man vet fungerar om de servas efter behov.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/