Annons

Kamaxel 350-75

1
Hej.
Jag är ny på forumet, och har relativt nyligen skaffat en Firebird Espirit-75.
350+350 automat, 2bbl med en fyrports E-brock 1401.
Har förstått att det är en "smog-motor". Ca 155Hk original.
Ganska trött... Vore kul om man kunde gasa ifrån Volvon..
Är inte ute efter att köra på strippen, men ca 300hk vore skoj.
Har ett nytt insug E-Brock performer 4-port,
och en flong i kartong E-Brock 1405, 600 förgasare som jag fått av polare.
(Har förstått efter googlande att en Rochester hade varit att föredra.)
Ska prova iaf.
Tänkte även plocka på Headers, med 2,5" delat "H" system.
Måste man borra och gänga yttre hålen.? Det är redan gängat där.?
Kompressorn till Ac´n var bortplockad när jag köpte bilen,
så några kusar tjänar man väl där.?

Men.. Kamaxel..? Vad blir bra tro? En djungel.. Kan nån hjälpa mig med tips?
Såg en rekommendation i annat forum: "comp cam's cca-51-240-4 its 244degs@50 duration and .501 lift"?
Kanske blir för mycket?
Ett annat forum föreslog En Comp cam typ "XE" för att kompensera det lägre kompet.
Har ingen aning om vad som blir bra..

Bakaxeln är nyrenoverad med ny Auburn lamelldiff. Utväxling 3.08.
Topparna är märkta 5C. Lågkomp mellan 9-10bar?
Dom skall dock ha rätt ok flöde?
Tänkte ta ett kompprov innan jag börjar riva.
HEI tändsystem

Med vänlig hälsning
Roger
Annons

Re: Kamaxel 350-75

2
Välkommen till Forumet!

Headers gör ingen nytta under 5000varv, byt till 2.25" avgas hela vägen, det räcker långt för en 350.
Åsså slipper du ligga under bilen halva sommaren och byta packningar till plåtrören.
Vill du ändå ha lite "mulligare" avgassystem så finns det ju RamAir/H.O. gjutjärnsheaders som du kan ha 2,5" avgassystem till.
I bästa fall kan du hitta 5-10 hästar vid 5000 varv med större avgas.
Frågan är om det är värt besväret den tid motorn är på de varven, typ 0,001%.

Performer-insuget blir bra och när du tröttnat på E-brocks AFB clone som får bilen att stå på nosen så kan jag hjälpa dig med en Q-jet.

En vass högvarvskamaxel ihop med en semesterutväxling gör ingen glad, med pedalen i mattan händer först inget, sen inget, sen lite och vid 3500 varv sticker bilen iväg som en gummisnodd.

För att få snurr på 350´n bör du byta utväxling till 3.42-3.73, då kommer du att visa baklysena för polaren i Volvon.
F.ö. har Auburn endast konbromsade diffar (inte lameller som ex. Eaton).

CompCams har inga vettiga kamaxlar till Pontiac V8 i sin katalog, (förutom en RAIV kam som passar bra till 400 och större).
De kan dock göra specialslipningar om man öppnar plånboken på vid gavel.

Ett bättre val för din 350 vore en Melling SPC-5 som liknar en original 067-kam.
Då får du kvar tillräckligt med vrid för att spinna däcken vid korvkiosken och morr på högre varv.

Värre än så behöver det inte vara för att få en körbar kärra med lite krut, om motorn är i gott skick och blir justerad on servad enligt "boken".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kamaxel 350-75

3
Hej.
Tack för snabbt svar. :)
Ok. Då spar jag nog in på headerserna.
Men tänkte nog dra dubbelt system ändå.
Original sitter det ett buckligt himpa-vimpa ihopsvetsat 8-1 med "T" till
dubbla utblås därbak.

Ja tack.
Jag hör av mig när det blir dags för en Q-jet. :)

SPC-5.. Är den vassare än originalkammen.?
Jag vet inte vad som sitter där än.
Ska kolla om den har nån märkning.

Tog kompprov igår..
Alla låg mellan 9,2-9,8 Bar förutom
mittencylindrarna på höger topp.
4,5 och 8 Bar.. Oförändrat efter insprutning av olja i cylindrarna,
så felet borde ligga i toppen. Det blir till att riva..
Inget annat man kan göra med topparna när dom ändå är lösa.?
Plana av lite..?

Re: Kamaxel 350-75

4
Tjo.
Frågade Melling lite om SPC-5 kammen..
Dom säger att det är samma slipning som SPC-4,
men att "SPC-4 has oil holes in 2 of the journals".
Sitter det samma originalkam i 2bbl och 4bbl versionen av 350?
I nästa andetag tycker han att jag kanske skulle
byta till en "Torque cam MTP-1". Pust..
Vilse i pannkakan.. igen..
Tips å råd igen emottages med tacksamhet...
// Roger

Re: Kamaxel 350-75

5
SPC-5 är INTE samma slipning som SPC-4, inte enligt deras egen katalog i.a.f.
SPC-5 har aningens mer duration, mer som 067-kammen. Kanske hade de sålt slut på denna?
Inte för att det är nåt fel på SPC-4 (066:an), även den är ett mycket bra val.
Beroende på årsmodell användes SPC-4 till både 2 och 4-port samt till både A/T och M/T.

MTC-1 är ingen original-slipning och är väl närmast avsedd för husvagnskörning, mer bottendrag och mindre på toppen, begränsat varvtalsområde. Inte så rolig kanske.
Men gillar man lite "stökigare" tomgång och bara ska bränna däck vid korvkiosken och har 2.56 i bakaxeln blir den väl bra?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/