Annons

Bränsletryck varm motor

1
Är det någon som har råkat ut för kraftigt sjunkande bränsletryck vid varm motor/bränslesystem. 350 motor med 2 ports Rochester förgasare och mekanisk bränslepump. Vid kallstart ca 5.5 - 6 PSI och sedan sjunker trycket sakta ju varmare motorn blir. Testat när bilen får och stå på tomgång för att få upp så hög temp som möjligt. Vid arbets temp vid ca 80 gradera är trycket nere på ca 3 PSI, och strax innan den extra elkylfläkten slår till vid motor temp 90-95 grader börjar den missa lite och tappar den stabila tomgång, och dör om man inte håller den vid liv med gasen. Även där naturligtvis lite sämre gång. Bränsletrycket är då nere på 1 till 1,5 PSI. Låter jag den dö, eller stänger av den då så håller den kvar det bränsletrycket i systemet. Så det är ju hyfsat tätt mellan nålventilen och bränslepumpen.

Bränsleledningarna isolerade med glasfiber/aluminium "sockor" för att få så låg uppvärmning som möjligt. Är säkert lite tendenser till ånglås i bränslerören, pga bränslet idag med låg ångpunkt, och lågt bränsletryck i rören, men inget direkt "bubbel" i det genomskinliga bränslefiltret innan tryckregulatorn och förgasaren.

Så min fråga är har någon råkat ut för det?
Hjälpte det att byta den mekaniska bränslepumpen?
Eller gav du upp och gick över till elektrisk bränslepump?

Vill ju slippa en surrande elektrisk bränslepump, men samtidigt inte byta den mekaniska bränslepumpen om det är samma problem igen, med kraftigt sjunkande bränsletryck vid hög temp.

Lindeman
Annons

Re: Bränsletryck varm motor

2
Låter som att det är dags för en ny soppapump.
Men trycket kan påverkas av att pumpen värms upp i onödan av motorn vid långvarig tomgångskörning utan fartvind (och fläktvind) som kyler den.
Och, viktigare än trycket är flödet, 5psi av ingenting är ingenting.
Kolla att pumpen ger minst en halvliter vid 30 sekunders körning på startmotorn, både med kall och med varmkörd motor.

Normal arbetstemperatur för motorn är 90-110° beroende på körförhållanden.
Att tvinga motorn att gå kallare ger onödigt slitage, hög förbrukning och minskad effekt.

I stället för att kladda med elektriska fläktar rekommenderar jag att renovera kylaren, montera en "thermo-clutch" monterad fläkt och en fläktkåpa.

Jag använder Carter P4070 5 psi på 66:an med Tripower och Carter P4594 7 psi till Judgen med 462:an så jag vet inget om surrande el-pumpar, dessa går inte att höra vid körning eller på tomgång.
Har använt dem i över 20 år, p.g.a. att mekpumparna inte kunde leverera tillräckligt på utdragna fullgasrepor, så jag vet inte om det är dålig kvalitet på dem heller......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/