Annons

Justera Carter AFB med vacummätare???

1
Jag undrar om man ska justera en Carter AFB med hjälp av vacummätare om jag förstått det rätt ska man ta av vacumslangen från förgasarfoten alltså den som kommer från vacumklockan på fördelaren sätta den på en trippelnippel och sen en slang från trippelnippeln och sätta på förgasarfoten och sen det tredje uttaget på trippelnippeln drar man till vacummätaren och sen justerar man luftskruvarna för att få det högsta vacumet eller undertryck är det rätt ? Och förgasaren är bäst justerad när man har högst vacum ( undertryck )
Med vänlig hälsning Grizzly
Annons

Re: Justera Carter AFB med vacummätare???

2
Luftskruven är den i mitten som du ställer tomgångsvarvet med, 550-600 varv.
Tomgångblandnings-skruvarna är de två på var sin sida om luftskruven som ställs för högsta vakuum med växeln ilagd (A/T).
Efterjustera varvtalet vid behov och slutjustera blandskruvarna sist så att de är lika många varv ut från botten när du är klar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Justera Carter AFB med vacummätare???

5
The Judge skrev: 15 jun 2017 08:50 Om mätaren inte visar nåt så har du kopplat fel.
Ofta är en av de bakre pinnskruvarna som håller förgasaren till insuget ihålig, denna kan användas till vakuum-mätaren.
Hej!
Jag har problem med att nålen på vacuum-mätaren fladdrar så våldsamt mellan 16-20Hg att det blir väldigt svårt att hitta det starkast vacuumet under justeringen.
Mätaren är inkopplad på den bakre ihåliga pinnskruven som du beskriver.
Vad beror detta på?

Re: Justera Carter AFB med vacummätare???

6
Choken69 skrev: 02 aug 2019 08:58
The Judge skrev: 15 jun 2017 08:50 Om mätaren inte visar nåt så har du kopplat fel.
Ofta är en av de bakre pinnskruvarna som håller förgasaren till insuget ihålig, denna kan användas till vakuum-mätaren.
Hej!
Jag har problem med att nålen på vacuum-mätaren fladdrar så våldsamt mellan 16-20Hg att det blir väldigt svårt att hitta det starkast vacuumet under justeringen.
Mätaren är inkopplad på den bakre ihåliga pinnskruven som du beskriver.
Vad beror detta på?
Har du kollat kompressionen i cylindrarna och sett till att tändsystemet gör sitt jobb som avsett? Kollat eventuella vakuumläckor?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/