Annons

-60 389 kambyte?

1
Måste byta ventilfjädrar i min helt original 303hp 389 från -60 eftersom dom är lite "trötta" efter snart 60år och motorn vägrar varva mer än drygt 4000. Har 40psi i oljetryck, stabil temp på 190 grader Fahrenheit, bra komp/vakuum och motorn går egentligen kanon förutom att ventilfjädrarna är slut. Funderar ändå på att ta ur motorn när fjädrarna ska bytas och göra en lättare översyn med inv. rengöring, nya ringar, kamdrivning, lappa in ventiler etc. Funderar också på att byta till lite värre kam när jag är i motorn och river och tänkte mig typ 068? Gillar 472/066-kammen som sitter i men tycker den är aningen för snäll. Har 4-vxl, 3.08utv. och 10:1 i komp i Bonnevillen så lite vassare kam borde inte vara några problem. Sneglade också på Crower 60916 (221/229@050) och Lunati Voodoo 702 (219/227@050) men då måste det i skruvade studs i topparna och ev. måste vippor och stötstänger bytas. Osäker på om det är värt besväret? "Don't fix what isn't broken" eller vad tycker ni?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: -60 389 kambyte?

3
Borde förtydligat att jag har en Hydramatic 4-vxl, med 3.08 i baken får jag 12:1 på ettan vilket är lägre än Firebirden har på första växeln med TH350 och 4.10 i bakaxeln. Har en uppsättning nya Crower 68404 fjädrar men är lite osäker på om dom är för hårda för pressade studs och 068an.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: -60 389 kambyte?

5
Hej, kul att frågan om ventilfjädrar kom upp, är nått jag ibland hör men ändå inte riktigt förstår så där rakt av kopplat enbart till problem med problem att få upp varvtalet över 4000 rpm. För borde inte problem med för svaga eller dåliga ventilfjädrar yttra sig i ett allt högre mekaniskt oljud från hela ventilmekanismen ju högre varvtal motorn har, men ändå ganska stor förmåga att varva ut. Fast man håller ju igen pga det ökande mekaniska oljudet.

Och vill motorn inte varva ut över 4000 rpm, och tändning är ok, och motorn inte börjar tändmissa i högre varvtal, så lutar det väl mera åt bränsle systemet, dålig bränslepump, "trögt" bränslefilter. Dvs att förgasaren börjar ge för tunn bränsleblandning när nivån sjunker för mycket i högre varvtal när motorn börjar sluka allt mer bränsle/luftblandning?

Nyfiken som du förstår, men tyvärr inte så där jätteteknisk.

ha det gott Lindeman

Re: -60 389 kambyte?

6
Är ganska säker på det är ventilfjädrar och lyftarna som är problemet. När fjädrarna inte längre klarar att trycka ur olja ur lyftarna (runt 4200varv på min motor) tar oljan upp spelet i lyftaren vilket resulterar i att ventilerna inte stänger och motorn kan inte bygga kompression. Det hörs inget oljud utan är mer som ett varvstopp när det händer, utan komp kan motorn omöjligt varva högre. Förövrigt är det ny bränslepump/filter, renoverad förgasare, ny tändspole och tändningen är ställd och kontrollerad efter alla konstens regler (lyckades t o m leta rätt på en kamvinkelmätare!). Kan säga med säkerhet att problemet INTE är bränsle eller tänd relaterat i mitt fall. Mvh Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: -60 389 kambyte?

7
The Judge skrev:Oops, självklart är det ju en A/T du har.
Original H.O. (med 068-kammen) fjädrarna låg på 50 resp. 65 lbs.
Crower-fjädrarna borde funka.
Annars har du ju alltid Sealed Power OEM fjädrar std VS651 31 lbs eller H.O. VS1433 48 lbs ihop med VS665 59 lbs, men priserna på dessa verkar tyvärr ha dragit iväg!!!!
Ok! Crowerfjädrarna har 113lbs@1.600 och 244lbs@1.200 så dom ligger ju ligga nära originalfjädrarna för 068an, på sätet iaf. Har för mig att jag läst att pickupen på 59/60 inte passar 54DS pumpen men får kolla upp detta. 066-kammen är helt ok men tror att 068an passar min något aggressiva körstil lite bättre. Gissar dock att topparna inte flödar för mer än max 5000varv, vilket kanske är lika bra...
Tror förresten att det var det en bekant till dig, Wangström, som köpte min 400HO.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: -60 389 kambyte?

8
Tack Erik, alltid roligt att lära sig något nytt. Blir ju som du säger en extra komponent med hydrauliska lyftare att lägga in ventiltransmissionen, och ta hänsyn till. Inte bara det klassiska med ventillyftare/ventilstänger/vipparmar som inte riktigt hänger med kamaxelns /profil/nockar vid högre varv pga för dåligt tryck från ventilfjädrarna. Och då lyftarna är "uppumpade" så blir det ju inget "rassel" från ventiltransmissionen.

Är det samma resultat dvs max 4200rpm både vid obelastad motor, som vid varvning på lågväxel? Och hörs det något från läckande ventiler vid 4200rpm? är väl klurigt att höra förstås lär ju dåna rejält vid så höga varav. Kan ju ibland höras rätt tydligt vi låga varv om man har en läckande ventil.

Sen en liten fundering/felsökning, är mest för att ha lite koll om jag själv skulle råka ut för "uppumpade" ventillyftare . Och första tanken jag får är, om man nu har tillgång till lite olika motoroljor. Är att kolla med en ganska tjock olja, typ 20-50, när motorn är varm, utan att oljan själv har stigit för mycket i temperatur, max varva och skriva ner det så exakt man bara kan. Och sen göra samma sak med en helt stabil tunn helsyntet olja typ 5-30 eller liknade, naturligt varm motor och koll på oljetrycket osv. För att även där max varva och se om det skiljer i varvtal uppåt. För lyftarna borde ju skilja lite i uppumpning/oljedränering vid så olika viskositet på oljan?

Och nummer två är att kanske att ta loss en fjäder för att kolla "spänsten/trycket", tänkte på tryckluft i cylindern och hävarm för att trycka ned fjädern och få loss knaster och fjäder, naturligtvis med skydd/trasa runt om så inga knaster ramlar ner i motorn. Kanske också kolla några slumpvis utvalda fjädrar bara med hävarmen utan att köra tryckluft och bara känna så alla fjädrar är ungefär lika "hårda/slappa"?

Kul att du delar med dig av dina problem, för dom flesta av oss här har ju gamla "järnspisar" med ansenliga år på nacken, och det är ju då dom där "otroligt sällan felen" blir allt vanligare..

Ha det gott Lindeman

Re: -60 389 kambyte?

9
Lindeman skrev:Tack Erik, alltid roligt att lära sig något nytt. Blir ju som du säger en extra komponent med hydrauliska lyftare att lägga in ventiltransmissionen, och ta hänsyn till. Inte bara det klassiska med ventillyftare/ventilstänger/vipparmar som inte riktigt hänger med kamaxelns /profil/nockar vid högre varv pga för dåligt tryck från ventilfjädrarna. Och då lyftarna är "uppumpade" så blir det ju inget "rassel" från ventiltransmissionen.

Är det samma resultat dvs max 4200rpm både vid obelastad motor, som vid varvning på lågväxel? Och hörs det något från läckande ventiler vid 4200rpm? är väl klurigt att höra förstås lär ju dåna rejält vid så höga varav. Kan ju ibland höras rätt tydligt vi låga varv om man har en läckande ventil.

Sen en liten fundering/felsökning, är mest för att ha lite koll om jag själv skulle råka ut för "uppumpade" ventillyftare . Och första tanken jag får är, om man nu har tillgång till lite olika motoroljor. Är att kolla med en ganska tjock olja, typ 20-50, när motorn är varm, utan att oljan själv har stigit för mycket i temperatur, max varva och skriva ner det så exakt man bara kan. Och sen göra samma sak med en helt stabil tunn helsyntet olja typ 5-30 eller liknade, naturligt varm motor och koll på oljetrycket osv. För att även där max varva och se om det skiljer i varvtal uppåt. För lyftarna borde ju skilja lite i uppumpning/oljedränering vid så olika viskositet på oljan?

Och nummer två är att kanske att ta loss en fjäder för att kolla "spänsten/trycket", tänkte på tryckluft i cylindern och hävarm för att trycka ned fjädern och få loss knaster och fjäder, naturligtvis med skydd/trasa runt om så inga knaster ramlar ner i motorn. Kanske också kolla några slumpvis utvalda fjädrar bara med hävarmen utan att köra tryckluft och bara känna så alla fjädrar är ungefär lika "hårda/slappa"?

Kul att du delar med dig av dina problem, för dom flesta av oss här har ju gamla "järnspisar" med ansenliga år på nacken, och det är ju då dom där "otroligt sällan felen" blir allt vanligare..

Ha det gott Lindeman
Får "lifter pump up" oavsett med eller utan belastning vid 4200. Hörs inget oljud men motorn rystar och går illa i några sekunder till lyftarna har tappat lite tryck. Kan vara så att det skiljer lite mellan tunn/tjock olja, men själv kör jag bara 10W/30 mineral i mina Pontiacmotorer. Det bästa är att ta bort fjädrarna och kontrollera dem med en "valve spring tester" vilket jag köpte för ett tag sedan, återkommer när jag mätt upp trycket i fjädrarna.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: -60 389 kambyte?

10
Om ventilfjädrarna är för svaga så håller de inte kolven i lyftarna på avsedd plats vid högre varvtal utan då trycks kolven i lyftarna upp i ändläget och då "flyter" ventilerna i öppet läge så att kompressionen i cylindrarna uteblir, och utan kompression blir det ingen cigarr.

Detta har mycket lite eller inget med viskositeten på oljan att göra.
Använd den viskositet som fabrikanten anger, motorn och dess komponenter är avsedd för denna.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/