Behöver lite hjälp med att identifiera min bakaxel. Den är märkt A2 86 och 9783398.
Är det en orginal axel till Pontiac GTO 1966 eller är den modifierad ?
Kronhjulet är stansat 42 13 GM 1 66 A O. Den har någon form av diffbroms vet ej om det är lameller eller konor ?
Skall man ha samma olja till båda eller skiljer det, behöver man någon tillsats och vad kan ni rekommendera ?
Annons
Re: Bakaxel
2Kan ha fel men det ser ut som du har en originalaxel med 3.23utv. och lamelldiff(?). Axeln borde vara märkt "YF". Hittade det här:
"GTO Axle Identification
Note "W" on the code is for standard differential, while "Y" on the code is for locking differential or "Posi" rear ends. The following codes appear on the left hand axle tube approximately 2” to the left of the brake tube holder, or about 6” to the left of the differential case. They are about mid height.
GTO: WB or YB 2.56 (41:16)
WC or YC 2.78 (39:14)
WD or YD 2.93 (41:14)
WE or YE 3.08 (40:13)
WF or YF 3.23 (42:13
WG or YG 3.36 (37:11)
WH or YH 3.55 (39:11)
WK or YK 3.90 (39:10)
YL 4.33 (39:9)"
"GTO Axle Identification
Note "W" on the code is for standard differential, while "Y" on the code is for locking differential or "Posi" rear ends. The following codes appear on the left hand axle tube approximately 2” to the left of the brake tube holder, or about 6” to the left of the differential case. They are about mid height.
GTO: WB or YB 2.56 (41:16)
WC or YC 2.78 (39:14)
WD or YD 2.93 (41:14)
WE or YE 3.08 (40:13)
WF or YF 3.23 (42:13
WG or YG 3.36 (37:11)
WH or YH 3.55 (39:11)
WK or YK 3.90 (39:10)
YL 4.33 (39:9)"
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Bakaxel
3Håller med om (?).Burningbird skrev:Kan ha fel men det ser ut som du har en originalaxel med 3.23utv. och lamelldiff(?). Axeln borde vara märkt "YF". Hittade det här:
"GTO Axle Identification
Note "W" on the code is for standard differential, while "Y" on the code is for locking differential or "Posi" rear ends. The following codes appear on the left hand axle tube approximately 2” to the left of the brake tube holder, or about 6” to the left of the differential case. They are about mid height.
GTO: WB or YB 2.56 (41:16)
WC or YC 2.78 (39:14)
WD or YD 2.93 (41:14)
WE or YE 3.08 (40:13)
WF or YF 3.23 (42:13
WG or YG 3.36 (37:11)
WH or YH 3.55 (39:11)
WK or YK 3.90 (39:10)
YL 4.33 (39:9)"
Hade inte alla GTO 64-70 axlar med 10-bult kondiff?
Har jag alltid trott men någon med mer kunnande kan kanske kan svara på detta.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Bakaxel
4Som jag skrev kan jag ha fel, tyckte det såg ut som en lamelldiff men det är lite svårt att avgöra på fotot när man tittar på en liten mobilskärm. Från fabrik satt det säkert kondiffar på GTO:erna under dom åren du skrev (?) men finns det inte X-antal tillverkare av erftermarknadsdiffar? Summit listar iaf 6st lamelldiffar till den axeln...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Bakaxel
51970 verkar ju det funnits 2 olika kondiffar & en lamelldiff, inte för dom här bilderna hjälper nåt kanske, men...
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: Bakaxel
6Tack grabbar
Det ser ut som lamelldiffen bara har två fjädrar och condiffen har sex, jag kollar imorgon hur många jag hittar i min.
Hur var det med oljan, skiljer det något ? Funderar på denna Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 1L
kan förresten varmt rekomendera denna oljeleverantören, snabbt med bra priser och support.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... th=185_212
Det ser ut som lamelldiffen bara har två fjädrar och condiffen har sex, jag kollar imorgon hur många jag hittar i min.
Hur var det med oljan, skiljer det något ? Funderar på denna Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 1L
kan förresten varmt rekomendera denna oljeleverantören, snabbt med bra priser och support.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... th=185_212
1966 GTO
Re: Bakaxel
7De enda Pontiac som hade lamelldiff 1970 var F-body som fick Ch***´s 10-bult till de svagare motoralternativen och 12-bult till de starkare motorerna, d.v.s. samma axlar som användes till Camurkan.
1970-72 A och G-body med 455 fick McKinnon 12-bult med lameldiff (Canada-tillverkad, en aning starkare hus än USA-tillverkade Ch**a axlar.)
Här fick de svagare maskinerna 10-bult kondiffaxeln.
1973 fick alla GM inom samma serie samma Corporate lameldiffaxel.........kondiffen saknades av få.......
Stephan, din bils axel är med största sannolikhet originalet och den vill ha "Limited Slip" 80/W90, färdigblandad eller utan, då plus tillsats.
1970-72 A och G-body med 455 fick McKinnon 12-bult med lameldiff (Canada-tillverkad, en aning starkare hus än USA-tillverkade Ch**a axlar.)
Här fick de svagare maskinerna 10-bult kondiffaxeln.
1973 fick alla GM inom samma serie samma Corporate lameldiffaxel.........kondiffen saknades av få.......
Stephan, din bils axel är med största sannolikhet originalet och den vill ha "Limited Slip" 80/W90, färdigblandad eller utan, då plus tillsats.
Re: Bakaxel
8Välkommen tillbaka Kent!The Judge skrev:De enda Pontiac som hade lamelldiff 1970 var F-body som fick Ch***´s 10-bult till de svagare motoralternativen och 12-bult till de starkare motorerna, d.v.s. samma axlar som användes till Camurkan.
1970-72 A och G-body med 455 fick McKinnon 12-bult med lameldiff (Canada-tillverkad, en aning starkare hus än USA-tillverkade Ch**a axlar.)
Här fick de svagare maskinerna 10-bult kondiffaxeln.
1973 fick alla GM inom samma serie samma Corporate lameldiffaxel.........kondiffen saknades av få.......
Stephan, din bils axel är med största sannolikhet originalet och den vill ha "Limited Slip" 80/W90, färdigblandad eller utan, då plus tillsats.
Ett utförligt svar som alltid.
Du har varit saknad här!
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Bakaxel
9Ja så är det med största sannolikhet.
Stoppade i motorn förra helgen, nu återstår det "bara" massa "småpyssel" He He.
Skickar en bild med Q-Jeten på toppen som Kent fixade så in i H """ vete bra. Tack igen
Stoppade i motorn förra helgen, nu återstår det "bara" massa "småpyssel" He He.
Skickar en bild med Q-Jeten på toppen som Kent fixade så in i H """ vete bra. Tack igen
1966 GTO
Re: Bakaxel
10Instämmer helt,välkommen tillbaka! PejeHåkan S skrev:Välkommen tillbaka Kent!The Judge skrev:De enda Pontiac som hade lamelldiff 1970 var F-body som fick Ch***´s 10-bult till de svagare motoralternativen och 12-bult till de starkare motorerna, d.v.s. samma axlar som användes till Camurkan.
1970-72 A och G-body med 455 fick McKinnon 12-bult med lameldiff (Canada-tillverkad, en aning starkare hus än USA-tillverkade Ch**a axlar.)
Här fick de svagare maskinerna 10-bult kondiffaxeln.
1973 fick alla GM inom samma serie samma Corporate lameldiffaxel.........kondiffen saknades av få.......
Stephan, din bils axel är med största sannolikhet originalet och den vill ha "Limited Slip" 80/W90, färdigblandad eller utan, då plus tillsats.
Ett utförligt svar som alltid.
Du har varit saknad här!
Håkan
Re: Bakaxel
11Måste bara lägga till att RAIV4 hade 10 bult och var väl inte ett av de svagare motor alternativen, snarare det med mest...?The Judge skrev:De enda Pontiac som hade lamelldiff 1970 var F-body som fick Ch***´s 10-bult till de svagare motoralternativen och 12-bult till de starkare motorerna, d.v.s. samma axlar som användes till Camurkan.
1970-72 A och G-body med 455 fick McKinnon 12-bult med lameldiff (Canada-tillverkad, en aning starkare hus än USA-tillverkade Ch**a axlar.)
Här fick de svagare maskinerna 10-bult kondiffaxeln.
1973 fick alla GM inom samma serie samma Corporate lameldiffaxel.........kondiffen saknades av få.......
Stephan, din bils axel är med största sannolikhet originalet och den vill ha "Limited Slip" 80/W90, färdigblandad eller utan, då plus tillsats.
Samt att om nu hans bil har kondiff behövs ingen tillsats! Tillsats behövs endast om det är lamelldiff...
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Bakaxel
12Tack grabbar, ni håller liv i gubben!
Håkan, en snabb titt i owners manual säger att standard diffen (obromsad) ska ha SAE-80 eller SAE-90 multi purpose gear lubricant som möter MIL-L-2105B kraven och Safe-T-Track (bromsad diff) ska ha olja med Part No 1050081.
Och, det är OK att använda "Limited Slip" olja i en axel med obromsad diff men inte tvärtom.
http://www.ebay.com/itm/GM-NOS-Full-Qua ... 1827584784
Pontiac (och övriga) räknade på vridmomentet från motorn vid valet av bakaxel, därför fick 455:an en axel med större och kraftigare ring och pinjong.
Ram-Air bilarnas 10-bults axlar (fr.o.m. sent 1966) var faktiskt dyrare än 12-bults axeln, då dessa 10-bults axlar fick NODULAR-hus samt 4-pinjong diffbroms.
Och dessa 10-bults axlar är avsevärt mer eftertraktade idag, för renoveringar av RAIV-bilar, JUDGE med 400, etc.
Så, Håkan, om du är rädd om din exlusiva bakaxel så rekommenderar jag att du pytsar i korrekt tillsats i den!
Utslitna diffhus och konor GÅR att svarva ett par gånger om man kört med fel olja, men varför........?
Håkan, en snabb titt i owners manual säger att standard diffen (obromsad) ska ha SAE-80 eller SAE-90 multi purpose gear lubricant som möter MIL-L-2105B kraven och Safe-T-Track (bromsad diff) ska ha olja med Part No 1050081.
Och, det är OK att använda "Limited Slip" olja i en axel med obromsad diff men inte tvärtom.
http://www.ebay.com/itm/GM-NOS-Full-Qua ... 1827584784
Pontiac (och övriga) räknade på vridmomentet från motorn vid valet av bakaxel, därför fick 455:an en axel med större och kraftigare ring och pinjong.
Ram-Air bilarnas 10-bults axlar (fr.o.m. sent 1966) var faktiskt dyrare än 12-bults axeln, då dessa 10-bults axlar fick NODULAR-hus samt 4-pinjong diffbroms.
Och dessa 10-bults axlar är avsevärt mer eftertraktade idag, för renoveringar av RAIV-bilar, JUDGE med 400, etc.
Så, Håkan, om du är rädd om din exlusiva bakaxel så rekommenderar jag att du pytsar i korrekt tillsats i den!
Utslitna diffhus och konor GÅR att svarva ett par gånger om man kört med fel olja, men varför........?
Re: Bakaxel
13Är jag rätt ute nu ?
Misstänker att det är en 10 Bolt 8.2 'P' (PONTIAC) BOP axel jag har då det sitter två öron på varje sida längst ner.
Beställde en ny 10 bolts kåpa på Hansens TRD9190 som var för stor.
Misstänker att det är en 10 Bolt 8.2 'P' (PONTIAC) BOP axel jag har då det sitter två öron på varje sida längst ner.
Beställde en ny 10 bolts kåpa på Hansens TRD9190 som var för stor.
1966 GTO
Re: Bakaxel
14Som alltid inom "jänkebils"-hobbyn och många av dess aktörer lider den av gamla 50/60/70-tals "raggar"-översättningar från engelskan som lett entusiasterna åt skogen.
BOP-axeln är inget undantag !
Hur ofta har man inte hört att BOP skulle betyda "BUICK", "OLDS", "PONTIAC" ?
Inget kunde vara mer felaktigt !
BOP borde till att börja med skrivas B o P, vilket då enklare skulle kunna tydas "BUICK" och "PONTIAC" vilket det i verkligheten innebär.
OLDSMOBILE använde "BUICK" eller "PONTIAC" 10-bultsaxel 1964-67 beroende på motoralternativ (de starkare fick P axeln).
1968 tog OLDS fram en egen 8,3" 10-bultsaxel med 12-bults kåpa, denna axel använde de t.o.m. 1970.
Om man vill ha rätt delar när man beställer från olika firmor så får man rusta sig med en reservdelskatalog eller kolla på deras leverantörers hemsidor och leta upp artikelnumret på delarna man önskar själv. Räkna inte med att de gjort jobbet åt dig !
TRD9190 passar till 8,5" Corporate 10-bult och nå´n så´n gjordes aldrig av Pontiac !
En snabb titt hos summit:
http://www.summitracing.com/int/search? ... cation=int
Om du är klok och vill ha korrekt information om Pontiac och GTO kolla då in hemsidorna i min signatur och bli medlem FORT !
BOP-axeln är inget undantag !
Hur ofta har man inte hört att BOP skulle betyda "BUICK", "OLDS", "PONTIAC" ?
Inget kunde vara mer felaktigt !
BOP borde till att börja med skrivas B o P, vilket då enklare skulle kunna tydas "BUICK" och "PONTIAC" vilket det i verkligheten innebär.
OLDSMOBILE använde "BUICK" eller "PONTIAC" 10-bultsaxel 1964-67 beroende på motoralternativ (de starkare fick P axeln).
1968 tog OLDS fram en egen 8,3" 10-bultsaxel med 12-bults kåpa, denna axel använde de t.o.m. 1970.
Om man vill ha rätt delar när man beställer från olika firmor så får man rusta sig med en reservdelskatalog eller kolla på deras leverantörers hemsidor och leta upp artikelnumret på delarna man önskar själv. Räkna inte med att de gjort jobbet åt dig !
TRD9190 passar till 8,5" Corporate 10-bult och nå´n så´n gjordes aldrig av Pontiac !
En snabb titt hos summit:
http://www.summitracing.com/int/search? ... cation=int
Om du är klok och vill ha korrekt information om Pontiac och GTO kolla då in hemsidorna i min signatur och bli medlem FORT !
Re: Bakaxel
15Tack Kent!
Ja man lär så länge man lever, jag är ju nybörjare inom detta och använder därför forumet som bollplank.
Litade på killen i chatten som Hansen har när jag beställde vilket visade sig vara fel.
Räknade bultarna och kollade inte att det fanns flera 10 bultars bakaxlar. Inte helt lätt att få rätt grejer.
Får väl slipa av kromet på den gamla och lacka den istället om ni inte har några andra förslag ?
Ja man lär så länge man lever, jag är ju nybörjare inom detta och använder därför forumet som bollplank.
Litade på killen i chatten som Hansen har när jag beställde vilket visade sig vara fel.
Räknade bultarna och kollade inte att det fanns flera 10 bultars bakaxlar. Inte helt lätt att få rätt grejer.
Får väl slipa av kromet på den gamla och lacka den istället om ni inte har några andra förslag ?
1966 GTO