Annons

Vilka tändstift rekomenderas?

1
Hej igen! Går sakta framåt med mitt motorbygge men nu är det snart dax för inkörning :)
Inkörningen blir utan kompressor med originalt insug och förgasare osv. så där behövs ju inga värstingstift..
Men vad ska ja ha för stift sen??
Jag bygger ju en 406a med 671 kompressor på, kompet ska hamna runt 8-9 bar (inte kollat detta än), topparna som sitter på är omgjorda 7H1 toppar från 350-72 (bytt till största ventilerna osv.). På toppen hamnar det 2st Holly 600 förgasare (specialgjorda kanaler för kompressor), tändsystemet är MSD 6AL.
Antar att jag borde köra med ganska hårda stift? Är iaf vad jag har fått höra..
Någon som har ett liknande bygge som redan har provat sig fram lite?? Lr som helt enkelt har lite tips? :)
(Ska va korta stift på de topparna)
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)
Annons

Re: Vilka tändstift rekomenderas?

2
Jag ser ingen anledning till att använda andra stift än de av tillverkaren rekommenderade ACDelco R45TS, även med överladdning.
Dock, om du endast ska köra på bana med spjällen 100% öppna mest hela tiden så kan ett set kallare stift, ACDelco R43TS, vara lämpliga.

Om man har obegränsade resurser att testa, som fabrikanten, så kanske det går att hitta bättre lösningar för just sin applikation, men generellt sett är det aldrig fel att börja sina tester i den ände som fabrikanten avslutade.

Var vaksam för spikningar på varvtal under 3000 varv, då MSD ger extra "fjutt" under 3000 varv för att hjälpa, i tomgång/lågfart, för magert kalibrerade förgasare.

Många som kör kompressor använder magnet-tändning med låst tändkurva för att slippa oförutsägbara överraskningar från tändsystemet.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vilka tändstift rekomenderas?

3
Jo jag hörde detta med annat tändsystem efter jag beställt mitt 6AL :/ Dock sa denna killen att det fanns ett MSD system som kände av vacumet som fungerade bättre till kompressor? Har i te hört ngt on magnettändning?? Ngt system MSD har??
Tack för hjälpen iaf! Börjar prova med AcDelco R45TS :)
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)