Annons

Identifikation av bakaxel

1
Någon som har koll på bakaxlar?

Har precis bytt en drivaxel pga hjullagrets inre lagerbana har roterat och slitet ett "dike" i den gamla. Försökte få en uppfattning av vilken typ av bakaxel jag har, då bilen ändå är på pallbockar.

Den är en 10 bults, och ingen C-clips, då jag har fastsättning med 4 bult/muttrar i flänsen på röret och krympring på lagret. Förmodligen är det en Pontiac, pga kåpans form med två halvmånar vid sidorna. Men även Buick, och Olds hade ju den formen.

Axel sitter på en Firebird -69, och har 2.56:1 i utväxling.

Har skrapat på röret, vänster sida bak enligt Wallace info om 67-69, och 70 år axlar utan diff-broms. Men hittar inga siffror.

Den gamla drivaxeln som satt i hade en diameter på ca 30 mm, och borde vara original för axeln.


/Lindeman
Annons

Re: Identifikation av bakaxel

2
Buick hade inga F-body och Olds hade inte heller nå´n F-body, Olds hade inte ens en egen 8.2" axel.
Enda F-body med C-clips är Cheva.

Om du inte finner bevis för att de övre bärarmsinfästningarna, stötdämparfästen och skruvfjädersäten är bortkapade från en A-body axel så säger din beskrivning att du med största sannolikhet har original-axeln, d.v.s. Pontiac 8.2", på din Firebird.
Det ska finnas både gjutnummer och gjutdatum på diffhuset.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Identifikation av bakaxel

5
Jag försökte hitta något på "klumpen" med såg inget. Men diagnosen av att det är en 8.2" axel stämmer.

För jag bytte packboxen till pinjongen förra året, och fick en med nummer 8611N som inte passa, och efter nytt försök med alla mått kom en som passade, och den var 2043. Och nu när jag söker hos bla Hansen R ser jag att den är för axel 8.2".

Blev också lite nyfiken då den nya, eller NOS är väl rätt ord, drivaxeln. Hade en grövre diameter ca 34,5 mm.

Låter tryggt att den höll för RA IV motorn, då lär den hålla för mig.

Tack för hjälpen/Lindeman