Annons

Ventiljustering

1
Nu sitter en melling spc-7 inkörd och klar i 455:an, saken är att när jag skulle ställa justera ventilerna så kände jag efter så jag fick 0 spel & där efter drog ett 1/2 varv, givetvis letade jag upp ttdc och tog varje ventil i systematisk ordning, allt var frid och fröjd den gick riktigt fin, har bara kört Max 3 mil & nu har den börjat klapprat som fan under ventilkåporna.
Tror jag har Pontiac orginal låsmuttrar?? Ser ut som vilken mutter som helst i mina ögon!
Läste att dessa ska dras med momentnyckel till 20-25 ftlbs?
Då borde dom ju nästan gå i botten med risk att eventuellt bränna en ventil?
Vore tacksam för svar då jag ska köra hem bilen i veckan, en sträcka på 45 mil i ett svep & då vill man slippa åka buss dom sista 10-15milen ;)
Annons

Re: Ventiljustering

2
Om du har Pontiac orginalmuttrar och vipparmsbult så ska dom dras 20ft/lbs. Det är inga låsmuttrar som Cheva har utan låser mot konan på vipparmsbulten. Såvida allt är orginal och du inte har planat toppar/block så blir ventilspelet rätt genom att bara dra muttrarna med angivet moment. Hoppas att du inte har fått några skador på vippor/stötstänger bara...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ventiljustering

4
Om du misstänker att någon stötstång kan ha blivit krokig så kan du ta upp dom en och en och rulla dom på en helt plan yta så ser du om dom är ok utan att behöva plocka ner något mer. Var noga med att dom hamnar rätt i lyftarna vid monteringen igen bara. Lycka till!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ventiljustering

5
Hej, när det är hydrauliska lyftare, brukar jag justare dom med motorn på tomgång, ....

lossa muttern tills det börjar knacka, och sen dra till det är tyst...och sen 1/4 varv extra. Känns för mig säkrare på något sätt, för då vet jag att det är rätt spel oavsett vilken Am V8 det är, och vilken typ av vipparm, vipparms bult, stötstång, hur slitna, hårt gängerna är dragna historisk, planad, topp, topplockspackning etc...

Pontiac är ju också bra med att oljan inte rinner över "kanten" som Chev gärna gör...utan bara lite olje stänk.

Finns ju också en del som drar 1/2 varv när det slutar knacka i lyftaren...Men ibland har jag märkt att på en del lyftare/ventil-trans så är det nära vad "lyftaren kan svälja"...

För ibland kan man ju inte låta bli att för säkerhet skull dra till bägge ytterlägena .....dels att släppa så det börjar knacka..och sen dra till man hör hur ventilen inte riktigt kan stänga och motorn missar, lätt på den cylindern....Är då man har full koll på hur mycket lyftaren/ventil mekanismen kan "svälja" totalt...

Sen finns det ju rent teoretiskt en svag möjlighet om motorn är byggd med lustiga kamtider min spel mellan kolv i övd och ventilen att man ska undvika att dra muttern till ventilen inte stänger, och motorn missar lätt..Utan just bara nöja sig med att lossa..höra knacket..dra till det är tyst, och 1/4 varv extra....

Ha det gott/Lindeman

Re: Ventiljustering

6
Alla stötstänger har klarat sig, men märkte att gången på motorn blev oroligare knepigt nog när dom drogs 20ftlbs, borde ju inte påverka tomgången eller?
Den gick klockrent med vipparmsbultarna dragna 1/2 varv efter 0 spel.

Tändningen står 10grader initialt pluggat vaccum & 14 grader inkopplat portat vacum 750 rpm.
Såg däremot att pluggen som sitter på baksidan under vacum utaget på min edelbrock fugge var borta!! Bara ett stort hål rakt in i gasar'n.

Re: Ventiljustering

7
Lindeman, du kan inte justera så på en Pontiac V8 om du inte bygger om med låsmutter/polylock och rak vipparmsbult. Pontiac använder INTE låsmutter orginal utan använder vanlig mutter med fast läge mot vipparmsbulten. Bobby, vet du om stötstänger, vipparmsbult/mutter är orginal och om topparna är plannade eller ej? Om något av detta inte är orginal kan det bli fel förspänning på lyftarna. Kanske går att använda SBC 3/8" låsmuttrar och justera som du gjorde, men vet inte om gängan på vipparmsbulten räcker till?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ventiljustering

8
Nu går den som den ska igen lite finjustering på tändningen 12 grader pluggat vacum & lite pill på förgasarens justerskruvar.

Jag tror att allt är helt orginal med toppar block m.m men helt säker är jag ju inte såklart!

Tack för alla tips!