Annons

Oljesticka

1
Köpte en ny oljesticka till motorn från Hansen Racing, leverades kromad och med det yttre röret. Var till pontiac V8 utan AC, enligt katalogen. Mätte mot min orginal sticka, och nivån låg helt fel, även efter jag knackat ut "zick zack" pressningen vid handtaget. Skiljer det ca 4, 5 cm för högt mot orginal. Så jag märkte om den......

Men blev lite fundersam, och undrar 2 saker...

1. Vad är skillnaden på Pontiacs oljestickor för "med"respektive "utan" AC (är ju samma mängd olja i motorerna osv), är det bara handtaget?

2 Mätte min orginal olje sticka (69, 350 motor) och där är "full" ca 37 cm från stoppet, vid handtaget (mätt insidan av hylsan som sitter på oljestickan, och som glider över yttre röret från motorn) och "add" ca 39 cm. Är det rätt?

/Lindeman
Annons

Re: Oljesticka

2
Det är just därför jag endast säljer delar motsvarande original, inte kromade Taiwan kopior som du knappt kan läsa av.
Nog om detta.
En Pontiac med AC har ett extra rör som är ca. 12 tum långt eller ca. 30 cm långt. Alltså bör det skilja detta och inte som i ditt fall 5 cm... Har tyvärr endast oljesticka till bilar med AC och det extra röret på hyllan så kan inte göra en exakt jämförelse mer än att min sticka till AC bilar har ca. 66,5 från full till stopp. Vilket ju verkar stämma med dina uppgifter. Detta är säkert som du förstått en GM original sticka...

Mvh
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Oljesticka

3
Beställ en ny GM sticka till Pontiac utan AC i stället, #9793342. Finns hos HansenRacing m.fl.
Om du behöver röret i blocket så heter detta CLA9795830 hos Hansen.

Fyll i 6 quarters med nytt filter av ACDelco PF24 storlek och kolla efter första varmkörningen att nivån matchar stickan, annars kan du märka om stickan för "FULL".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Oljesticka

4
Vet du om du har det nedre, invändiga oljesticksröret på plats i din motor? Det ska sitta som en förlängning från det yttre oljesticksröret, ner mot tråget.
Bild: http://www.classicindustries.com/firebi ... 53543.html
Det håll på plats av oljeskrapplåten.

På min bil saknades detta rör när jag köpte den (åtgärdades i vintras). Därför "krökte" inte oljestickan av åt rätt håll nere i tråget när man tryckte ner den, utan det blev ett par liter för mycket olja om man fyllde enligt stickans markering. Min oljesticka gick dessutom mot vevaxeln, så efter varje gång jag hade kört med bilen hade oljestickan åkt upp ett par centimeter (vevaxeln "slog" upp stickan varje gång man startade motorn).
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Oljesticka

6
Tack, då vet jag skillnaden mellan.... med AC, och utan..gällande oljestickan. Jag har inre, och yttre rören orginalrören på plats, så det som fattades var bara oljestickan, men bra påpekande, om inre röret, är ju nått som inte syns utanpå.

Lite besviken blir jag ändå på Hansen Racing, dom är ju bra att ha med att göra, och har mycket prylar, men svagt att blanda upp sitt sortiment med "skit prylar".

Ha det gott/Lindeman

Re: Oljesticka

7
De säljer ju det som "folk" vill ha?
Blanka kromade eller färggranna eloxerade grejor i regnbågens färger, det är fiiiint det.....

Detta innebär att "folk" inte alltid köper det som funkar bäst, d.v.s. originaldelar?

OM man nu av nå´n outgrundlig anledning MÅSTE kasta på motorn en massa eftermarknadskrafs så MÅSTE man hålla tungan rätt i mun och VETA att, och hur man ska, justera grejorna efter behovet, både hos motorn och inte minst sig själv.

Med en original reservdelskatalog kommer man en bit på vägen till en väl fungerande bil?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/