Toppar pontiac

#1
Hej
tänkte höra om nån kan berätta för mig om alla toppar passar alla block?
har en pontiac 400 -68 motor som har blocknummer
xm 9790071
toppen #14
de är vad jag förstår en Gto motor från -68 (265 hk)
just nu sitter de ett 4 ports insug och en rochester quadrajet förgasare på den.
kam är okänt (förmodligen original)
plus ett factory headers grenrör.
funderar på att byta toppar och kam för att få lite mer snurr på den.
nån som vet vad man ska ha för grejor?

tack på förhand!


Annons

Re: Toppar pontiac

#2
Välkommen till Forumet!
Alla toppar passar men du bör hålla dig till 1965 eller senare för att insuget ska passa. Helst ska du även hålla dig till 1967 2:nd design (gjutnummer 061, 670) eller senare för att ha rätt vinkel på ventilskaftet för 400-kolvarna.
Om dina 14 toppar håller sig under 80cc i förbränningsrummen (om de är större så går de att plana, tänk även på att plana insugsytan lika mycket för att insuget ska passa) så kan du fräsa upp för 2.11"-1.77" ventiler i rostfritt, installera K-lines i styrningarna, rycka ur de pressade stödbultarna och sätta i 7/16" UNC helicoil för CBB gängade stödbultar, borra och gänga för de yttre grenrörsfästena, fräsa styrningarnas ändar för viton-tätningar.
När detta är gjort så har du toppar som är minst lika bra som vilka original high performance-toppar som helst, och du slipper kostnaden för inköp och renovering av såna.
Svårt att slå originalkammarna 068 (HO) och 744 (RamAir) om man vill använda bilen för "normalt" bruk och lite "morr". 744:an trivs dock bäst med 3.55:1 eller mer i bakaxeln.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons
cron