Skillnaden 64 & 65 389'a och insug

#1
Hej hej.
2 frågor.
Fick för mig att byta insug på min Pontiac Bonneville -64, med 389'a, I samband med kam byte mm.
Men, 1 tror ni att det för någon skillnad i vridmoment/Hk? Tänkte byta mot en mild trimkam samt bygga nytt avgassystem förövrigt. Kanske bara bortkastade pengar?
Titta på det här:
https://www.edelbrock.com/performer-pon ... 27p--41766
Men det ska passa från -65 fick jag se, så, vad skiljer en 389'a frånn64 till 65 egentligen? Någon som vet?


Annons

Re: Skillnaden 64 & 65 389'a och insug

#2
Välkommen till Forumet!
Här ser du vilka topplock/årsmodeller som passar vilka insug:
1957-1958
1959-1960
1961-1964
1965-1979

Om du inte ska bygga en race-bil av din Bonneville och byta bakaxelutväxling som passar en vassare kamaxel så finns inte mycket, om ens något, att hämta med en vassare kamaxel. I stället för en rappare bil så kan du få en "gummisnodds"-bil p.g.a. av att vridmomentkurvan från den vassare kammen flyttats upp längre i varvtal än att hjulen hänger med.
I de flesta fall återställer man fabriksprestandan genom en fackmannamässig service av motorn. (50-60 år av "entusiast-mek" brukar sätta sina spår.)


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Skillnaden 64 & 65 389'a och insug

#3
Hej och tack :)

Då finns det inte mycket att hämta i ett annat insug heller då?

Kammen tänkte jag byta mest, för att få en trevligare gång, och ett lite goare ljud, tycker min 389'a låter lite mesig med originalprylar, sen om jag skulle få någon hästkraft extra är bara ett plus.

men det jag funderar på är om byte av insug kan göra något, eller kommer jag inte att märka va det?
Lika dant, om man skulle snubbla på ett par grenrör till rätt pris, skulle jag märka av det? eller är även det bortkastade pengar?
Headers i plåt, verkar bara göra en effektvinst på höga varv, för övrigt ger de ett burkigt ljud, och alstar mycket värme skrivs det, men om man skulle snubbla på ett par till rät pris kanske? tänker då på de gjutna "Ram air" som ser trevliga ut.

Dock vet jag inte om de passar, då jag inte fått fram hur portarna ser ut på mina toppar?? de heter 8773345


Re: Skillnaden 64 & 65 389'a och insug

#4
stefan@lookc.se skrev:
27 dec 2018 10:58
Hej och tack :)
Då finns det inte mycket att hämta i ett annat insug heller då?
Nej.
Men ett dubbelt avgassystem ger ju trevligt ljud, särskilt trevligt blir det ju med ett par gjutna H.O.-grenrör från exempelvis dessa, https://www.ramairrestoration.com/ponti ... aders.html

Och, hästkrafter (effekt) kommer ur vridmoment x varvtal / 5252 så om du vill ha ut mer effekt så måste du öka slagvolymen och/eller varvtalet i motorn, men det är ju ingen bra ide att flytta varvtalsregistret till en nivå som motorn inte kommer att jobba i under normala förhållanden p.g.a. bakaxelutväxlingen, vad som behövs är en större motor eller en numeriskt högre utväxling.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Skillnaden 64 & 65 389'a och insug

#5
sant sant ;) Tackar för input.
Ja bilen kommer att användas i princip bara till crousig och så, så en ide var tom att byta utväxlingen till en högre, då jag tycker att den varvar lite mycket i lagom i vissa fall, men då flyttar jag vridmoments-peaken ännu högre upp, eller till högre hastigheter, vilket säkert inte blir bra, men man måste ju få fundera och fantisera lite ;)
Samt diskutera och höra vad andra gjort.


Re: Skillnaden 64 & 65 389'a och insug

#7
Ja, skruvhålen samt kanaler sitter på olika ställen. Så om du byter till 1965 eller senare toppar kan du använda 1965 och senare insug.

En observation:
Det många entusiaster faller på när motorn ska "fixas" är bristande kunskaper om förbränningsmotorns principer, utan dessa kunskaper blir resultatet inte sällan oförutsägbart och ofta mindre önskvärt.
Pontiac (och andra) byggde bilar för olika ändamål och brukare, tar man en titt på hur de bar sig åt, så kommer man långt, bra mycket längre, snabbare och till mindre pengar än de som bygger om sin bil hejvilt 10 gånger innan de hittat rätt, och då inte långt ifrån vad fabriken redan gjort en gång.
De hade resurser för att ta fram vad som behövdes, allt från cruisers med 2.41 i bakaxeln till racers med 4.33 från fabrik.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons
cron