Annons

Pontiac Trans Am 72.a

1
Hejsan!

Idag gjorde vi en service på kompisen Rochesterförgasare, efter att ha bytt packningar samt Accpumpen så fick vi den att starta igen.
Nu har det dykt upp ett annat problem som inte var där innan servicen, går grymt fint på tomgång men nu när vi lägger i driven så låter bilen trött och svagt än va den brukar, någon som har en aning va det felet kan bero på? kan det vara dom nya packningarna som inte riktigt stämmer med orginalpackning som ev täpper något insug eller liknande kanske?

Tack i förhand

Mvh
Magnus
Annons

Re: Pontiac Trans Am 72.a

2
Välkommen till Forumet!

Är det original-förgasaren? Vilket nummer har den?
Vilket artikelnummer har packningssatsen?
Används korrekt inloppsventil? Är flottören ny och korrekt justerad? Är stigarrören för tomgång/lågfartskretsen rengjorda och uppmätta?
Fungerar TCS-systemet eller har vakuumförställningen konstant vakuum på tomgång?

Grunden för 1972 455H.O. är, med driftvarm motor och växel ilagd (A/T) ska blandskruvarna vara ute 3,5 varv från botten, tomgången ställas till 775 varv (1075 M/T). Sedan skruvas blandskruvarna in växelvis ett åttondels varv i taget tills man får 700 varv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac Trans Am 72.a

3
Tack ska du ha! Och stort tack för svar!
Jajamen det är orginalförgasarn som sitter på,tyvärr glömnde jag ta numren på packningsatsen samt förgasarn idag men återkommer med det imorgon.
Accpumpen ser identisk ut med orginalet vi bytte samt stigarrören är rengjorda men inte uppmätta.
Upptäckte dock att vaccumklockan fastade i halvöppet läge och trodde då att det va felet men tyvärr inte.

Nya upptäckten är att förgasarn inte får nog med bränsle då bränslet stannar i röret som leder upp till förgasarn, dock väldigt konstigt då den startar okej men efter ha lagt i växel låter den som en äldre fiskebåt samt att den går orent och efter svårstartad

Mvh Magnus

Re: Pontiac Trans Am 72.a

4
Om vakuumklockan fastnar i halvöppet läge är den trasig eller behöver justeras.
Stigarrören för tomgång/lågfartkretsen sitter pressade i flottörhuset, hur gjorde ni rent dessa?
Om flottören har ett gammalt original nummer och är brunaktig i färgen måste den bytas, då de suger åt sig dagens soppa.
Hur såg inloppsventilen i kitet ut?
Tag loss bränsleledningen vid förgasaren och led den till en 5-litersdunk eller liknande och kör startmotorn i 30 sekunder. Då ska det ha kommit minst en halvliter.

Återkom gärna med artikelnummer, förgasarnummer och nåra bilder.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/