Annons

Fråga om bromsok bak Firebird -87

1
Om man läser på Rockautos sida så finns det ett ok till bak som passar både höger och vänster. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Var och fick min handbroms justerad så det blev lite bättre. Bilmecken trodde att det behövdes byta de båda bakre wirarna för att få det riktigt bra, någon som varit med om det? Oket på vänster är bytt men ska besikta juni -18 och sedan så får vi se om det behövs bytas på höger också.

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)
Annons

Re: Fråga om bromsok bak Firebird -87

4
The Judge skrev:Det är samma artikelnummer på båda bakre oken, 18014954 i Pontiacs reservdelskatalog.
Kan vara värt att kolla upp luftningsproceduren på dessa ok.

Nu till nästa fråga: Hur skall wirarna spännas? Ska dom spännas så att dom ligger i spänn hela tiden eller bara så att dom inte är slacka? Låter men wirarna inte ligga i spänn hela tiden verkar det vara som så att det blir flera centimeter frigång på armen på oken vilket verkar få en lång spakrörelse på handbromsspaken. Då kan det ju bli en tvåa på besiktningen på för lite rörelsereserv istället.

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: Fråga om bromsok bak Firebird -87

5
Nu har jag inte verkstadsmanualen till din bil, men normalt så gör man en grundjustering av P-bromsen vid axeln som går in i kolven, axeln på vilken armen sitter.
Då hakar man första av vajrarna från armen och vrider armen så att P-bromsen sätta an, om det då inte blir nån bromsverkan så får man skruva av armen och byta position för den på axeln så att bromsverkan uppnås när man vrider armen.
När detta är gjort så hakar man tillbaka vajrarna och spänner dem så att armarna, eller en av armarna just lämnar stoppet men inte mer.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fråga om bromsok bak Firebird -87

7
Det är väl samma typ av OK som siiter på gen2 79-81 och jag kan tillägga att konstruktionen på dessa Ok är rätt dålig, och det är svårt att få till en bra verkan på p-bromsen.
Som kent påpekat ska hävarmen ligga på stoppklacken när bromsen är oaktiverad, är wiren uppspänd så hävarmarna lättat så får man slacka.
Det finns ett mått i manualen på hävarmens rörelse innan beläggen ligger an (tror det är 6-8mm) och det kan vara knepigt att få till då sjävjusteringen funkar sådär...
Armen går att flytta på axeln då den är av sexkantsfattning, men oftast hamnar man mitt i mellan, och detta ska man kunna justera med själv
justeringen i oket.
Naturligtvis så måste man ju se till att låsstiftet på beläggets baksida ligga i spåret på kolven oxå, en del missar det vid monteringen.
Ett följdfel som kommer av felaktigt justerad handbroms är dålig färdbroms (lång pedalväg) då kolven ligger för långt från skivan.

Re: Fråga om bromsok bak Firebird -87

8
stefan-m skrev:Det är väl samma typ av OK som siiter på gen2 79-81 och jag kan tillägga att konstruktionen på dessa Ok är rätt dålig, och det är svårt att få till en bra verkan på p-bromsen.
Som kent påpekat ska hävarmen ligga på stoppklacken när bromsen är oaktiverad, är wiren uppspänd så hävarmarna lättat så får man slacka.
Det finns ett mått i manualen på hävarmens rörelse innan beläggen ligger an (tror det är 6-8mm) och det kan vara knepigt att få till då sjävjusteringen funkar sådär...
Armen går att flytta på axeln då den är av sexkantsfattning, men oftast hamnar man mitt i mellan, och detta ska man kunna justera med själv
justeringen i oket.
Naturligtvis så måste man ju se till att låsstiftet på beläggets baksida ligga i spåret på kolven oxå, en del missar det vid monteringen.
Ett följdfel som kommer av felaktigt justerad handbroms är dålig färdbroms (lång pedalväg) då kolven ligger för långt från skivan.
Tack för ytterliggare info!! :)

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)