Sida 1 av 1

Tändning Bonneville-65

Postat: 19 sep 2018 16:37
av bonne65
hej allihopa.Har ett delikat problem. Efter att bilen börjat misstända ock dog.Mätte jag upp 12 v på tändspole i tändningsläge.Tog bort Resistorkabeln,drog en ny+förkopplingsmotstånd.Har fortfarande 12V på plussidan av tändspole??????.Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel.(NY startmotor-fördelare och tändspole)

MVH Bonne-65

Re: Tändning Bonneville-65

Postat: 02 okt 2018 12:42
av F-bird-69
Hej.
Vid tändningsläge på men motor avstängd så är spolen obelastad och därav 12 volt, bör sjunka när motorn är igång.
Med vänlig hälsning Göran

Re: Tändning Bonneville-65

Postat: 02 okt 2018 19:36
av The Judge
F-bird-69 skrev: 02 okt 2018 12:42 Hej.
Vid tändningsläge på men motor avstängd så är spolen obelastad och därav 12 volt, bör sjunka när motorn är igång.
Med vänlig hälsning Göran
Göran, om du testar så får du se att det är precis tvärtom.

Re: Tändning Bonneville-65

Postat: 02 okt 2018 19:57
av The Judge
bonne65 skrev: 19 sep 2018 16:37 hej allihopa.Har ett delikat problem. Efter att bilen börjat misstända ock dog.Mätte jag upp 12 v på tändspole i tändningsläge.Tog bort Resistorkabeln,drog en ny+förkopplingsmotstånd.Har fortfarande 12V på plussidan av tändspole??????.Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel.(NY startmotor-fördelare och tändspole)

MVH Bonne-65
Vad var orsaken till att du tog bort resistorkabeln? Den slits ju inte ut där den sitter.
Hur mycket mäter det nya motståndet? Artikelnummer?

Hursomhelst, kollade du resistansen i original tändspolen innan du bytte och kollade du resistansen hos den nya?

Ska vi gissa att du använder ett original brytarspetssystem, så kan du mäta Ohm mellan + och - på tändspolen där ska du ha 1,8-2,0 Ohm.
Sen kan du mäta mellan + och mittpolen, där ska du se mellan 8000 och 16000 Ohm.
Kondensatorn ska mäta 0,2 mFd.
Med tändningen på bör du ha mellan 7-9 volt mätt mellan + på tändspolen och karossjord, och med motorn igång ca. 11 volt.
Om du har rätt tändspole och original resistor kabel (1,3 Ohm).
Vid "start" är resistorkabeln förbikopplad, antingen via tändningslåsets IGN1 eller via startmotorns R terminal, och tändspolen får full batterikräm så att motorn ska starta lätt.
Ett fulladdat startbatteri mäter f.ö. 12,7 volt på morgonen innan "start", mäter det 12 volt då så är det slut och bör bytas ut.

Hoppas detta hjälper en aning.

Re: Tändning Bonneville-65

Postat: 11 nov 2018 17:26
av bonne65
Hallå alla.Problemet löst,bytt tändningslås.Nu funkar även temperaturlampan.Har nu 8,3 volt på spolen under gång.
Tack för alla tips.

Re: Tändning Bonneville-65

Postat: 11 nov 2018 19:17
av The Judge
bonne65 skrev: 11 nov 2018 17:26 Hallå alla.Problemet löst,bytt tändningslås.Nu funkar även temperaturlampan.Har nu 8,3 volt på spolen under gång.
Tack för alla tips.
Med tändningen på bör du ha mellan 7-9 volt mätt mellan + på tändspolen och karossjord, och med motorn igång ca. 11 volt.
Om du har rätt tändspole och original resistor kabel (1,3 Ohm), UTAN extra motstånd.
8,3 volt under gång tyder på för stort motstånd.