Sida 1 av 1

1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 06 mar 2013 23:06
av martinf
Samlar detta i en tråd där jag nu hoppas på lite hjälp med ovanstående problem och förhoppningsvis har fler glädje av detta, nu eller i framtiden.

Info problem 1 tankmätaren:
Tankmätaren visar fullt, hela tiden.

Enligt uppgift i annan tråd ska ohmvärde vara 0-90 på den ljusbruna kabeln från tankgivare. (se bifogat el-schema)
Uppmätt resultat cirka 30 ohm, vilket ju bör vara rimligt då motståndet borde sjunka ju mer du har i tanken dvs ca 90 ohm vid tom tank o sen minskar det. Eller?

Den andra kabeln ger 12V med tändning påslagen, korrekt.

Alltså kan vi nästan utesluta elektriska fel och konstatera att antingen har mätarnålen fastnat men iom att ohm ligger inom gränsen så är det mindre troligt. Andra orsaken är att tankarmaturen fastnat i uppfällt läge vilket också är lite konstigt med tanke på gravitationen. Ärg?
Så vad är mest troligt av dessa två?


Info problem 2 fläktmotorn:
Inget blås, oavsett läge eller vald hastighet.

Här är jag lite mer konfunderad. Bakom panelen ser allt bra ut i kabelväg men vid fläktmotorn, som sitter längst ut mot höger framskärm och under huvgångjärnet går det en svart kabel från stiftet där plus går in. Fläktmotorn jordar sig själv i sin egen infästning. Mellan stiftet och jord har jag sumrat och det går genom dvs inget i motorn verkar dött.

Men den svarta kabeln som enligt schema är svart från motorn och sen övergår i ljusbrun fram till AC-panelen går ganska snabbt över till en svart/orange kabel via två små kontaktstycken (se bifogad bild) och går in i kabelhärvan som går till kontakten uppe på "värmepaketslådan". De kablarna går sen tillsammans till de två reläerna som sitter mitt på torpedväggen ovanför fördelarn ungefär. Där går den svart/orangea kabeln in i ett kontaktstycke men också vidare till iaf ett av reläerna, kanske båda innan den försvinner iväg.
Enligt elschema så finns två svart/orangea kablar som inte verkar ha nåt att göra med kupefläkten, kolla bifogade el-schema och se vad ni tycker..

Fläktar brukar ju gå på högsta hastighet även om relä är trasigt då 12V går rätt igenom, men inte för mig inte. Kan hela reläet ha sagt upp sig, är det något av dom ovan nämna på torpedväggen som är inblandade i detta?

Vill ni ha mer info eller bilder, säg till. Och hjälp mig nu spåna i detta :)
Bild
Bild
Bild

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 07 mar 2013 09:15
av -61 Bonneville
Hej! Jag skulle nog koppla bort signalkabeln från tanken och om då mätaren fortfarande står på fullt kunna utesluta tankgivaren.
Isåfall är det mätaren eller att kabeln som blivit skadad någonstans på sin väg mot tanken och jordar mot karossen.

Har du 12volt fram till motorn? Om du har det kanske du borde pröva att sätta en extra jord till den.
Fungerar den inte då så är den nog trasig...

lycka till!

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 07 mar 2013 09:56
av The Judge
Om du mäter resistansen på sladden från tankgivaren så ska där mäta runt 90 ohm med full tank.
Om det mäter väldigt lågt vid full tank så kan flottörarmen vara felaktigt böjd.

Du kan även ta loss och kolla hur många volt du har i tankgivarkabeln med tändningen påslagen, då mätaren visar fullt. Det ska mäta 3-4 volt, (med varning för låg nivå ska det mäta 5-6 volt).
Om du har en 1965 Pontiac Service Manual så finns ett felsökningsschema på sidorna 11-58 och 11-59.

Angående fläktmotor, prova som -61 Bonneville säger, batteriplus direkt till motorns kabel.

Svart kabel med orange rand är plus med tändningen påslagen samt vid drift.

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 07 mar 2013 18:46
av Chevy_rules
Vanligt fel när mätaren visar fullt är att jordkabeln mellan tankarmatur occ kaross är skadad.

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 07 mar 2013 21:32
av martinf
Jag får tacka för bra och informativa svar, ska genast kolla upp era tips och ideèr.

@ The judge: Så det är korrekt alltså att den svarta kabeln blir svart/orange alltså?


Återkommer med svar när allt är testat.

/Martin

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 07 mar 2013 22:58
av The Judge
Nej, det ser inte riktigt ut att dden svarta kopplas direkt till en svart/orange kabel.
Den svarta fråm motorn ska ju gå över i en ljusbrun och den ljusbruna kopplas till de-ice knappen och vidare till 0.30 ohms motståndet (full fart). Dock går ju strömmen åt andra hållet, från motståndet till motorn.

Om du har en mejl-adress så kan jag skicka över ett riktigt el-schema på pdf?

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 09 mar 2013 23:44
av martinf
Bild
Sedärja..

Kopplade ihop brun till brun och armaturjord till en ny chassijord.

Men eftersom jag fick cirka 30 ohm när jag mätte bakom mätaren så lär jag ju ha ett jordfel längs med den bruna kabeln nånstans..??

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 08 apr 2013 21:32
av martinf
Nuså, efter massa pyssel med kåken så har jag undersökt bilen lite närmre igen..

Kopplar jag loss kabeln bakom mätaren o mäter på mätaren och jord så får jag strax över 90 ohm, vilket ju bör stämma då mätaren står så långt åt höger som möjligt..?

Mäter jag bakom panelen på stiftet till den ljusbruna kabeln och jord så får jag ingen Ohm alls. Alltså ingen tjuvjord..?

Mäter jag på den ljusbruna där kablarna var isär, strax utanför tanken och mot jord så får jag heller ingen Ohm. Alltså, tankgivare död..?

/Martin

Re: 1965 Bonneville tankmätare och fläktmotor

Postat: 03 jan 2020 16:39
av Leif Johansson
Hej, tänkte kolla om problemet med kupefläkten löste sig? Har liknande problem på min.
Mvh/Leif