Annons

Bromsar igen...

1
Hej allihopa var ett bra tag sedan man var aktiv här massa hus renovering samt flytt till nytt har tagit all garage tid tyvärr :roll:

men till det viktiga var på bil bes här om dagen fick ett väldigt märkligt påpekande från bes killen
bromsvärden :
fram 2.0 båda sidor
bak 1.2 båda sidor

dock tyckte bes killen att bak bromsarna tog mer lr fortare vid prov körning
samt pulserande bak bromsar ovan på detta

bilen har varit sparsamt använd i ca 1½ år med lite tur kan det bli bättre med lite motion av bromsar (trummor runt om)
men om någon varit ut för detta fenomen tar jag gärna emot tips ska ta isär allt nu i helgen å kolla justering fram å bak och kolla över bak trummor ifall de måste bytas pga pulseringen dock är det det stora problemet å få broms balansen rätt mellan fram bak vet att det går att lösa med bromsvåg men känns inte som det är problemet då bromsarna bak tar mindre än fram alla tips välkommna
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Annons

Re: Bromsar igen...

2
jimmy 77 skrev:Hej allihopa var ett bra tag sedan man var aktiv här massa hus renovering samt flytt till nytt har tagit all garage tid tyvärr :roll:

men till det viktiga var på bil bes här om dagen fick ett väldigt märkligt påpekande från bes killen
bromsvärden :
fram 2.0 båda sidor
bak 1.2 båda sidor

dock tyckte bes killen att bak bromsarna tog mer lr fortare vid prov körning
samt pulserande bak bromsar ovan på detta

bilen har varit sparsamt använd i ca 1½ år med lite tur kan det bli bättre med lite motion av bromsar (trummor runt om)
men om någon varit ut för detta fenomen tar jag gärna emot tips ska ta isär allt nu i helgen å kolla justering fram å bak och kolla över bak trummor ifall de måste bytas pga pulseringen dock är det det stora problemet å få broms balansen rätt mellan fram bak vet att det går att lösa med bromsvåg men känns inte som det är problemet då bromsarna bak tar mindre än fram alla tips välkommna
Vad var det dom hakade upp sig mest på? Bromsvärdena eller pulserande bromsar?
Min GTA som jag köpte nyligen besiktades med godkänt resultat 2016 med följande värden:
V fram: 2,0
H fram: 2,0
V bak: 1,0
H bak: 1,0

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: Bromsar igen...

3
det han hade mest problem med var att han tyckte det bromsade "fortare" bak innan bromsarna fram började bromsa ,pulseringen är inte mycket att fundera på det får man antingen byta trummor lr se om man kan bromsa "in" dom iom att bilen inte gått så mycket sista tiden

med tanke på bromsvärden så känns det lite märkligt att få nerslag på Bromskraft fördelning fram - bak hade siffrorna varit annorlunda så hade jag köpt det
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Bromsar igen...

4
efter lite sökande så har jag hittat en liten konstig sak från min huvudcylinder är det 3/16 rör till fram bromsarna och 1/4 till bak bromsarna borde inte dessa vara samma storlek ? i min värld om det ska vara olika så borde det grövre gå till fram bromsarna lr är jag ute och cycklar?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Bromsar igen...

5
problemet löst med en ställbar bromsreducerings ventil från Willwood inte till nån nackdel då konvertering till skivor fram står på att-göra-listan men hur som helst äntligen fått bilen godkänd av bilprovningen å förhoppningsvis var det sista gången för alltid som man besiktiga bilen iom ny 50 års regeln som träder i kraft 1 maj nästa år :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241